HockeyNews
PLUS

LHC-chefen om de sportsliga och ekonomiska utmaningarna

(13835) Linköping/Niklas Persson
Bildbyrån

Publicerad: 15 augusti 2020

FacebookXWhatsApp

Ekonomiskt hotas SHL-lagen av att spela inför en liten publik eller ingen alls.

Men även sportsligt finns det nackdelar för hemmalagen när trycket från fansen försvinner.

Linköpings general manager Niklas Persson är en av de som har mycket att fundera på inför säsongen.

SHL presenteras av:

BAUHAUS bygger svensk ishockey 


LHC har två tyngre säsonger bakom sig, men har värvat vasst för att kunna vara med i jakten på slutspelsplatserna till våren.


De nya toppcentrarna Markus Ljungh och Oula Palve ska leda var sin kedja och få laget att lyfta. Även backar som Filip Berglund och Petteri Nikkilä ska förbättra stabiliteten i laget.


– Vi är nöjda än så länge, det är vi absolut. Vi har fått in några bra pjäser framför allt på de positioner där vi tyckte att vi saknade lite power ifjol och att kunna förstärka bra där är vi nöjda med. Sedan ska allting stämma och vi ska få ihop allt på ett bra sätt. Det kommer att krävas mycket jobb här i början. Jag tycker än så länge att det har sett bra ut, säger LHC:s general manager Niklas Persson till HockeyNews.se.


Huvudtränaren Bert Robertsson har hunnit vara en säsong i Linköping och har då satt sin prägel på alltifrån träning till coachning. Det ska ge förbättrade resultat 2020/2021.


– Det tycker jag definitivt. Vi har även ett bra sparkapital i några som var här förra året och som kanske inte fick ut det vi ville av dem. Och några unga killar som vi ser utvecklingspotential i också, så det är inte bara de nya som ser bättre ut. Även en del av de som var här ifjol har haft en bra sommar och en bra försäsong. Det finns en del att hämta där med, säger Persson.


I och med den pågående coronapandemin och de strikta restriktioner för publik som har satts för arenorna hotas SHL-klubbarna av stora bortfall när det kommer till intäkter. Fotbollen, som efter en försenad seriestart, kom igång i juni har drabbats hårt av de tomma läktarna.


SHL har ett fint tv-avtal med C More som garanterar stora intäkter, men det är inte hela räddningen. Framför allt inte om restriktionerna med ingen eller en begränsad publik gäller i många månader ytterligare kan det bli stora ekonomiska problem.


– Vi har ett eget kapital att luta oss emot en stund. Och vi har en plan för hur vi ska lösa det både kortsiktigt och långsiktigt. Planen är lite levande. Vi sitter och väntar på beslut om vad som komma skall och vad som kommer att hända. Men det är klart att vi behöver publiken. Inget snack om det, säger Niklas Persson, som precis som hela idrotts- och kultur-Sverige hoppas på nya och positiva besked från ansvariga ministern Amanda Lind och från Folkhälsomyndigheten.


LHC:s general manager Niklas Persson är en av många som hoppas på publik i SHL i någon form under coronapandemin. Foto: Bildbyrån.


– Blir det så att vi får förhålla oss till att det inte kommer nån publik fram till ett visst datum, eller att det kommer en viss publik fram till ett bestämt datum, det är svårt att säga exakt vad man har för lösningar tills man vet hela svaret, säger Persson.


– Vi behöver veta vad som händer och vi följer så klart fotbollen noga. Det finns en löpande kommunikation både med spelarna och SHL om vad som händer. Vi försöker vara så öppna som möjligt så att alla vet vad som krävs för att få det här att fungera.


Färjestad har antytt att det kan tvingas bli aktuellt med lönesänkningar för spelarna om krisen dröjer sig kvar fram till december.


LÄS MERFärjestad kan tvingas sänka spelarlönerna: "Måste börja diskutera"


– Det är en återkommande punkt varje dag när man pratar. Både för att man inte vet vad som händer till att vi försöker hitta kreativa lösningar till att både spara pengar och till att tjäna pengar. Det finns en del idéer, men ingenting som är sjösatt till hundra procent än, säger LHC:s general manager Niklas Persson.


– Vi behöver publiken för att överleva i långa loppet. Det är inte bara i ett ekonomiskt perspektiv, men för spelarna med atmosfären och med upplevelsen. Det är klart att vi vill bjuda på en bra produkt och där hör publiken till. Det är inte bara ekonomiskt som man blir drabbad om man ska tänka i flera perspektiv. Man vill spela en bra hockey och visa upp sig för sin hemmapublik. Det är roligare att spela då än inför tomma läktare.


– Det blir en surrealistisk situation jämfört med vad man är van vid, men det gäller för spelarna att förbereda sig för det med. Det blir poäng att spelas om utan publik i början och de är precis lika viktiga som om och när publiken återvänder.


LHC och lagkaptenen Jonas Junland siktar mot SM-slutspel våren 2021. Foto: Bildbyrån.


I fotbollen har det visat sig att bortalagen inte har lika svårt att vinna när det inte finns en stor och högljudd hemmapublik som hejar på de sina och sätter press på bortalag och domare.


De största publiklagen, Hammarby och AIK, har inlett förvånansvärt svagt i fotbollen och AIK är till och med kval- och nedflyttningshotat. Hemma på ett öde Friends arena har AIK bara en seger och fem inspelade poäng efter sju matcher. Bara Falkenberg och Östersund är sämre.


Förra säsongen i SHL var Luleå, Djurgården och Färjestad de tre starkaste hemmalagen sett till inspelade poäng.


– Man tappar fördelen med att ha hemmapubliken i ryggen och sedan har du andra fördelar med hemmaplan, som att du slipper resa och du kan bo och träna hemma. Men precis som du säger tror jag att det är väldigt skönt för vissa som inte kan hantera den delen, visserligen väldigt få, men det är en jäkla skillnad att möta AIK på Friends arena inför 20 000-30 000 åskådare än inför tomma läktare, säger Niklas Persson.


***


Riktigt bra? Värd en hamburgare – för en månads läsning? Swisha till 123 529 7163.

Allt nytt innehåll på Hockeynews PLUS för bara 69 kr! Skaffa Hockeynews PLUS

JUST NU: TV4 Play+ på köpet! (värde 118 kr)