HockeyNews
PLUS

Ta supportrarna i hand, klubbdirektörer

(3926) vida arena
Bildbyrån

Publicerad: 13 september 2018

FacebookXWhatsApp

Vore jag SHL-boss hade jag framför allt önskat mig en sak:

Att hockeyfans efter säsongen unisont skulle utbrista:

”Vad kul det var att se hockey live den här vintern!”

Infinner sig den känslan redan på lördag, tror ni?

Tackar ni er lyckliga stjärna att ni fick tag på en biljett?

Njuter ni av att vara på plats?

Uppskattar ni att vara i samma arena som stjärnorna, idolerna, underhållarna?

Älskar ni att verkligen vara DÄR DET HÄNDER, se målen, tacklingarna LIVE?

… eller är det egentligen en minst lika bra upplevelse framför TV:n?

## Repriserna. Experterna. Detaljerna.

## Möjligheten att slå en drill när ni vill, slippa köer så det blir en kopp utan stopp.


Jag hör så många som säger det, att C Mores sändningar är för bra, att Lasse, Lena, Sanny, Petter, Johan & Co gör ett så förbaskat gott jobb.

Det kan man tycka är jättebra.

Man kan också känna så här:

Om inte liveupplevelsen är klart mycket bättre än TV-diton – varför ska jag då lägga 100–400 spänn på en biljett?

Nä, vi är inte där än. Inte alls. Många älskar verkligen att se favoritlaget på plats, ta del av stämningen, ”kittlet” i magen, och vore jag klubbdirektör hade jag rullat ut röda mattan på lördag, stått där och tagit så många betalande supportrar i hand som jag hunnit, kunnat och orkat.

## Tack. För att ni finns. 

## Hade jag sagt.

## Ni gör detta möjligt.

## Hade jag fortsatt med.


Än så länge är publiksiffrorna bra, att de dippat något två år i rad är inte liktydigt med kris och elände,  det kan ha flera orsaker, vilka lag som åkt ur respektive gått upp, speldagar etcetera.

Men om snöbollen får fart – då är det livsfarligt.

Därför behöver SHL-klubbarna ha fullt fokus på att hela tiden förbättra arenaupplevelsen, vända på varje sten så att betalande åskådare utöver själva liveupplevelsen får så mycket det går av TV-känslan.


I Göteborg, där jag bor och verkar, ska Frölunda nu ha tagit bort en stor del av reklamtiden från mediekuben för att istället visa fler repriser; flera andra klubbar är kanske redan där, alldeles oavsett – ett bra steg, ett nödvändigt steg.

Använd C More mer, känner jag, visa pausintervjuerna, satsa på fler TV-skärmar, men även detta:

Två minuters längre helgpauser (18 blir 20) hjälper föga om själva servicedelen än underdimensionerad.

Folk tvingas köa för länge. Drar sig för att handla.

Ta av de många C More-miljonerna till att förstärka arenapersonalen, bygg fler försäljningsställen, eller varför inte få till ett Pinchos-system där fansen beställer med telefonen och hämtar i pausen?


## Det här är inte hockey.

## Men det är ett sätt att få folk att gilla hockeyupplevelsen.

På sikt är det enormt viktigt.

Allt nytt innehåll på Hockeynews PLUS för bara 69 kr! Skaffa Hockeynews PLUS

JUST NU: TV4 Play+ på köpet! (värde 118 kr)