HockeyNews
PLUS

Miljonregn över SHL:s sportchefer

(2170) Sportchefer
Bildbyrån

Publicerad: 7 mars 2018

FacebookXWhatsApp

Med det nya tv-avtalet i hamn kan HockeyNews.se i dag berätta att SHL:s sportchefer får fem miljoner kronor var extra att värva spelare för till nästa säsong.
Genom att uppfylla samtliga punkter i ett nyskapat incitamentsprogram inom SHL kan klubbledningarna få ytterligare fem miljoner kronor.
– Vad klubben väljer att göra med sina pengar är helt upp till dem. Vi lägger oss aldrig i om man viker pengar till spelarvärvningar, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.

SHL och C More skrev ett sexårsavtal som börjar gälla nästa säsong och fram till 2024. Det är det längsta och ekonomiskt bästa tv-kontrakt som SHL har rott i land.
För klubbarnas sportchefer och värvningsansvariga innebär det till nästa att de kan lägga fem extra miljoner kronor till sin spelarbudget. Det är något klubbarna har kommit överens om, uppger källor för HockeyNews.se.
– Det vet inte jag hur klubbarna väljer att göra. Det kan jag inte svara på, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.
Det nya tv-avtalet inbringar omkring 45 miljoner kronor per säsong jämfört med det tidigare som gav cirka 28 miljoner kronor per säsong. Det bör ge SHL-klubbarna en möjlighet att spetsa till sina lag en hel del och dessutom skapa ännu starkare organisationer. Eftersom klubbarna i Hockeyallsvenskan har ett tv-avtal som ger 2,3 miljoner kronor, en tjugondel av vad SHL får, riskerar klyftan mellan divisionerna att växa sig ännu större.

Licenskravet som motvikt till pengarullning

Men Jörgen Lindgren lyfter fram en annan aspekt som motvikt till klubbarnas möjlighet att använda fem miljoner kronor av de nya pengar till spelarvärvningar.
– Jag tror att det man ska ta med i det här är att de ökade licenskraven som kommer nu, ökade kapitalkrav från licensnämnden, plus de olika delarna med koncernredovisning kommer i sig att göra att man är tvungen att förvalta sitt pund bättre än vad man kanske historiskt sett har gjort. Sedan huruvida klubbarna kommer att öka på lönebudgetarna eller inte kan nog de bättre svara på. Men licenskraven blir skarpare och skarpare och man kan inte leva på marginalen varje säsong, säger Lindgren.
Den 30 april i år ska SHL-klubbarna ha ett eget kapital på fyra miljoner kronor. 2019 höjs kravet till fem miljoner kronor. 2020 är det sex miljoner, 2021 är det åtta miljoner för att 2020 vara uppe på tio miljoner kronor. Även i Hockeyallsvenskan och Hockeyettan höjs kraven successivt till 2022.

Så ska SHL-klubbarna få ännu fler miljoner

För att få de sista fem miljoner kronorna i det nya tv-avtalet ställs ett antal krav på SHL-klubbarna i ett så kallat incitamentsprogram.
– Storleken på pengar brukar vi aldrig gå in på. Däremot kan man säga att vi har tittat på lite olika delar och där vi kommer i från, där vi är och dit vi vill så är det att bli bättre på allt vi gör. Då finns det lite olika moment, säger Jörgen Lindgren.
– Klubbarna har varit med i det här jobbet så det är inget som kommer skjutet i från ovan utan alla har varit delaktiga. Grundsyftet är att göra alla klubbar starkare.
Incitamentsprogrammet träder i kraft från och med nästa säsong.
– I år har vi jobbat med en pilot där vi stämmer av om det är rätt kriterier, rätt målsättningar och där har vi haft en första avstämning och vi tycker att det ser bra ut. Det är lite som att ”torrsimma”. Nu har vi testat av det här och det är inga pengar inblandade. Vi har sett en utveckling redan nu inför kommande säsong. Vissa delar kommer man att nå och så får man kämpa med några nivåer, men det är för att vi gemensamt har kommit överens om de områdena för att vi vill bli bättre, säger Lindgren.

Nytt incitamentsprogram införs

Bland annat vill C More bygga nya kameraplattformar för att de ska kunna göra sändningarna ännu bättre.
– Det är klart att det är en utmaning på vissa ställen, men jag tycker att vi har haft väldigt bra diskussioner med klubbarna och med arenaägarna där klubbarna inte äger arenorna. På totalen ska det kunna vara uppfällbart, säger Lindgren.
SHL:s centrala sponsorer har en kravlista på vad respektive förening ska göra och här behövs en förbättring.
Klubbarna ska ta samhällsansvar genom olika CSR-projekt (Corporate Social Responsibility) där Brynäs har kommit långt i Gävle.
– En del av det Brynäs har jobbat med, som kallas ”Vägen in” där man jobbar med ungdomsarbetslösheten har vi lanserat på alla 14 klubbar och där har vi kört några piloter under den här säsongen och som vi ska utvärdera under mars månad och där vi lär ut det till alla 14 ställen till hösten. Det är för att jobba med Arbetsförmedlingen och våra partners, säger Jörgen Lindgren.

Klubbarna tar samhällsansvar

I Malmö Redhawks jobbar marknads- och försäljningschefen Jens Hemström med ”Medspelaren”, en utbildning för hela livet. I Örebro arbetar den förre lagkaptenen Henrik Löwdahl med att bygga relationer till regionens och distriktens klubbar.
– Parallellt med det så pågår projekt som i Malmö och på flera andra ställen där man verkligen jobbar med att försöka bredda målgruppen och publiken, säger Lindgren.
Med det bredare sättet att jobba ska SHL-klubbarna få en starkare förankring i sin region och det i sig kan få pengar från tv-avtalet att ticka in.
– De där olika kriterierna sätter vi upp inför varje säsong tillsammans med klubbarna beroende på vad det är för olika delar är avsikten att bredda, jobba aktivare, säkerställa leveranser, så kommer det finnas resurser att hämta, absolut, säger Jörgen Lindgren.

Allt nytt innehåll på Hockeynews PLUS för bara 69 kr! Skaffa Hockeynews PLUS

JUST NU: TV4 Play+ på köpet! (värde 118 kr)

Följ ämnen i artikeln