HockeyNews
PLUS

Här är Andreas Johanssons nya hockeyjobb – ger sig in i agentvärlden

(16029) Andreas Johansson Dennis Rasmussen
HockeyNews.se

Publicerad: 28 oktober 2020

FacebookXWhatsApp

STOCKHOLM. Andreas Johansson byter bana i hockeykarriären.

Från att ha varit spelare, tränare, sportchef och scout ska han nu bli – agent.

– Varför jag gör det här kan man fråga sig. Varför ska jag inte försöka som tränare igen eller jobba som scout?

Johansson har raka svar på det mesta.

Det är en sprudlande och entusiasmerande Andreas Johansson som tar emot HockeyNews.se uppe på tionde våningen i kontorshuset på Östermalm i centrala Stockholm.


Högre upp än så går det inte att komma i byggnaden, som har utsikt bort till de blinkande Nackamasterna i öster och vad som känns till Oslo i väster. Johanssons lokaler har rimligtvis allt som behövs för att få hans klienter som hemma i väntan på nästan hockeyäventyr eller mitt upp i ett.


Här finns stora väggskärmar för djupanalys av detaljer i hockeymatcher. Ett litet barhäng i köket. Ett flipperspel i ett avskilt hörn. Och ute på en av balkongerna finns en stor grillplats att njuta av på sommarhalvåret.


Det har gått tre år sedan 47-årige Andreas Johansson var huvudcoach för Modo i Hockeyallsvenskan och under åren utan en riktigt så stor och påtaglig del av den svenska topphockeyn har bilden växt fram av vad han vill göra nu.


När det blev klart att han inte skulle fortsätta som scout för KHL-klubben Avangard Omsk gick han från plan till handling och nu slår Johansson upp portarna för en agentverksamhet. Finansiellt backas han upp av sin partner Johan Magnusson som är grundare till fastighetsbolaget Panghus.

Andreas Johansson och Dennis Rasmussen. Foto: John Falck


LÄS MERAndreas Johansson om toppjobbet i KHL och framtiden: "Vi för en dialog"


Andreas Johansson har med sig massor av erfarenhet från hockeyvärlden när han nu har blivit licensierad agent hos Sico.


– Vad var viktigast när jag coachade? Jo en sak som jag tyckte var roligast var när jag såg David Pastrnak, som jag hade i Södertälje, lyckas i Boston. Eller William (Nylander) i Toronto, (Kevin) Fiala i Nashville och Victor Berglund kör nu i Luleå. Det blir som ett eget barn, man blir stolt när de lyckas och är där de vill vara. Här kan man påverka det på ett helt annat sätt, säger Johansson.


Han ser sin roll till stor del som ett mentorskap för de spelare som blir hans klienter.


– Jag kan också sätta mig in in i när tränaren inte pratar med dig för jag har gått ett par år i min karriär och inte fått ett ord av tränaren och inte fått veta min roll eller nånting. Och jag har säkert glömt att prata med nån spelare när jag har varit tränare och han har känt likadant, så jag kan sätta mig in i det också, säger Johansson ärligt.


– Jag har också varit sportchef så jag vet spelet bakom, framför allt under året i Omsk där jag jobbade mycket mot eller med agenterna och jag känner att, fan, jag kan det här.


Genom agentfirman som har fått namnet Super-10, bland annat efter det våningsplan kontoret ligger på, kommer hockeyspelarna att få hjälp med allt praktiskt som tillkommer för lirarna på toppnivån. Allt från ekonomi, försäkringar, mental rådgivning till kost.


Andreas Johansson verkar ha tänkt på allt och han vänder sig främst till spelare som brinner för hockeyn lika mycket som honom.


– Vi kommer att vara hands on. Om jag glömmer bort en spelare, och inte hör av mig eller nånting. Då ska jag fan ha sparken, alltså. Då ska jag ha sparken! Det spelar ingen roll om han spelar i division ett eller förstafemman i NHL. Det värsta jag vet är när jag ser agenter står i kostym på Instagram med sin NHL-stjärna och sedan vet jag att de har en kille i Tibro som de inte har pratat med på två år… Det kommer inte att hända här.


Du kommer att ha ett ganska begränsat antal klienter som du tar hand om?


– Vet du vad? De ska vilja jobba med oss, för annars går det inte. De ska vilja jobba med mig och tro på det vi gör.

Andreas Johanssons första klient är Tre Kronor-centern Dennis Rasmussen som via Johanssons kollega i KHL, agenten Aljosa Pilko, fixat ett nytt kontrakt i storklubben Metallurg Magnitogorsk.

Johansson och Rasmussen. Foto: John Falck


Andreas Johansson vill se att spelarna i SHL får en större uppbackning med marknadsföringen för att nå ut till sina fans.


– Hockeyn är dålig på att marknadsföra sina profiler. Till exempel SHL skulle behöva bygga sina stjärnor mycket mer tycker jag. Lokalt. Man vill se dem på bussar. Man vill se dem på bilar. Bygg dem och skapa varumärken runt dem. Det vill vi göra med våra killar.


LÄS MERJohansson tillbaka i båset: "Ska bli otroligt kul"


Som spelare gjorde Andreas Johansson närmare 400 NHL-matcher under åtta säsonger i NY Islanders, Pittsburgh, Ottawa, Calgary, Tampa Bay, NY Rangers och Nashville.


– Jag var så sjukt naiv när jag spelade. Jag trodde på allt och alla. Jag trodde att alla ville mig gott. Alla banker som ringde och ville investera mina pengar trodde jag på. Det är min natur. Därför har man fått lära sig den hårda vägen några gånger och det ska aldrig mina klienter få göra, säger han.


Finns det bara fördelar med att känna så många inom hockeyn som du gör eller finns det nackdelar också?


– Jag tror att det är det man väljer. Jag ser inga nackdelar. Det finns väl nån halvbra relation där ute, sedan jag var tränare kanske, men för mig är inte det något bekymmer. Är man proffs kan man lägga det åt sidan. Jag har 99 procent bra relationer.


Andreas Johansson har också ett minst lika bra läkkött. För några veckor sedan höll han mer eller mindre på att elda upp ena armen när han skulle tända en höstbrasa utomhus. Men av skadorna syns förvånansvärt lite, som tur är.


För nu är det full fart med den nya businessen.


– Det kanske blir för mycket hockey ibland. Men det kanske inte är något bekymmer. Det är bra att förstå sig på. Sedan kommer jag att ha jättemycket att lära mig, men att jobba hårt och lära mig, det har aldrig varit något problem. Trovärdigt, långsiktigt och ordentligt. Skydda klienterna, men också bygga dem och utbilda dem. Det är vad det handlar om.


Johansson blickar ut över Stockholmshimlen med stora förhoppningar om att kunna bidra med sina kunskaper.


– Vi kommer också att försöka ha en ung stab som ska bli NHL-stjärnor, som man tar från början. Det måste bara vara en fördel att ha någon som har varit där borta, som känner general managers, som vet hur en draft funkar, hur träningen och fysträningen går till och att hjälpa deras föräldrar.


Andreas Johansson håller också på att få en databas specialdesignad för att scouta spelare.


– Det ska bli lättillgängligt för mig att skicka video till klubbar när jag säljer in spelare. Jag kommer också att kolla att inte bara sportchefer tycker om spelare utan även du som ska coacha honom. Det är mycket viktigare, för det är inte alltid sportchefer och tränare är överens när man värvar spelare.


***


Riktigt bra? Värd en hamburgare – för en månads läsning? Swisha till 123 529 7163.

Allt nytt innehåll på Hockeynews PLUS för bara 69 kr! Skaffa Hockeynews PLUS

JUST NU: TV4 Play+ på köpet! (värde 118 kr)