HockeyNews
PLUS

Nya tv-avtalet ger SHL fem miljarder kronor – så mycket får klubbarna i ligan

(15784) SHL-kedjor/tio bästa/12 okt 2020
Bildbyrån
ANNONS

Publicerad: 10 november 2020

FacebookXWhatsApp

Mitt under pågående pandemi har SHL och C More med sitt moderbolag Telia kommit överens om ett nytt gigantiskt tv-avtal fram till 2030.

Enligt uppgift till HockeyNews.se blir det ett nytt välkommet pengaregn till SHL-klubbarna.

– Förhoppningsvis sänder det en bra signal både internt och externt att vi är starka framöver, säger Erik Strandmark, som är ansvarig för SHL:s medierättigheter.

ANNONS

SHL presenteras av:

BAUHAUS bygger svensk ishockey 


ANNONS

Med nästan fyra år kvar på det nuvarande tv-avtalet mellan SHL och C More har parterna enats om ett nytt. Det nya sexårsavtalet börjar gäller 2024 och sträcker sig fram till 2030.


– Generellt i branschen så blir allt sånt här tidigare och tidigare och det är för att också avtalslängderna blir längre. Man kan säga att mitt jobb startar när det gamla är underskrivet, säger Erik Strandmark, medierättsansvarig på SHL.

ANNONS


Enligt uppgift till HockeyNews.se får SHL från 2024 omkring 850 miljoner kronor per säsong. Sedan ökar det till 2030 och landar då över 900 miljoner kronor per säsong. Totalt hamnar värdet på över fem miljarder kronor för sex nya år.


ANNONS

Det innebär för varje SHL-klubb att man går från runt 45 miljoner kronor per säsong upp till 60-65 miljoner kronor per säsong, om man tar bort de centrala kostnaderna. Ett välbehövligt lyft efter coronakrisen då klubbarnas ekonomier drabbas enormt hårt av uteblivna publikintäkter till följd av de hårda restriktionerna.


Förutom det kommande ekonomiska lyftet i det nya tv-avtalet ska C More ha ställt upp och betalat förskott under coronatiden samt att SHL inte heller har behövt betala tillbaka pengarna för det SM-slutspel som blev inställt under våren 2020.

ANNONS


– Jag kommenterar inte innehåll vad gäller pengar, säger Erik Strandmark avfärdande.


ANNONS

Men genom det nya avtalet har SHL säkrat stora intäkter tio år framåt i tiden.


– Det är lång tid, samtidigt går tiden väldigt fort. Jag tycker det var nyss vi skrev det förra avtalet. Jag tycker det är väldigt stort att vi under den tid vi är i nu så har vi en vinnande budgivare och en nuvarande partner som tror väldigt starkt på SHL långsiktigt. Det är stort. Förhoppningsvis sänder det en bra signal både internt och externt att vi är starka framöver, säger Strandmark.

ANNONS


Erik Strandmark, medierättsansvarig på SHL. Foto: Bildbyrån.

ANNONS


På marknaden finns idrottsintresserade mediejättar som Nent och Discovery där amerikanska Discovery genom sin plattform Dplay redan idag har köpt in sig och kan visa SHL-hockey.


ANNONS

Har det varit många aktörer inblandade?


– SHL är en av de finaste och bästa rättigheterna så det är klart att det alltid finns intresse, säger Strandmark, utan att heller kommentera något om den budgivning som har varit.

ANNONS


Vad har klubbarna haft för typ av önskemål med det nya avtalet?


ANNONS

– Inga specifika. Jag och klubbarna har jobbat med detta i rätt många år och är rätt synkade. Det pratas ju oftast bara om pengar, men det är väldigt mycket exponering också. Var syns SHL bäst? Var får vi bäst exponering? Var kan kunderna, publiken, se oss på ett bra sätt och få ta del av oss på ett bra sätt? Mest tid läggs det egentligen där. Det är långa cykler så det är viktigt att jobba med rätt partner och ha ett bra partnerskap, säger Erik Strandmark.


SHL har således kommit överens om att fortsätta med C More och TV4 med den skillnaden att Telia har klivit in som ny ägare.

ANNONS


– Det vi har valt nu så erbjuder C More, TV4 och Telia en väldigt bra exponering för SHL-publiken med betal-tv, matcher i fri-tv, men också TV-sporten, Morgonsoffan och allt som hör till det huset som vi har jobbat länge med, säger Strandmark.


ANNONS

Djurgården och Leksand är några av SHL:s största varumärken. Foto: Bildbyrån.


ANNONS

– Den nya pusselbiten i det här är deras nya ägare Telia som också kan erbjuda sina kanaler ut till väldigt många svenska vad gäller mobiltelefon, tv-distribution, bredband och så vidare. Det blir en väldigt bred exponering.


Når ni bortom den svenska publiken?

ANNONS


– Ja, rättigheterna säljs ju i tre territorier. Det är ett fokusområde att bli större internationellt. Idag sänds livematcher internationell tid i mestadels hockeyländer som Schweiz, Tjeckien och Slovakien. Det är ett antal länder. Det är engelsk kommentering och det är ungefär 150 matcher av de 364 vi gör specifikt för den internationella marknaden.


ANNONS

LÄS MERC More och SHL förlänger – historiskt långt avtal


Är det här avtalet bra för någon annan i svensk hockey än SHL-lagen?

ANNONS


– Det är alltid så, enligt mig, att alla avtal som någon i svensk hockey är nöjd med är bra för alla i svensk hockey, säger Erik Strandmark.


ANNONS

Håller de med i Hockeyallsvenskan tror du?


– Det tror jag. Absolut.

ANNONS


Är det här det bästa tv-avtalet i världen inom hockeyn?


ANNONS

– Det beror på. Egentligen kan jag inte kommentera det, det beror på om du räknar per capita. Men då är vi tillbaka till att vi pratar pengar. Jag pratar helst produkt och publik, säger Erik Strandmark.


***

ANNONS


Riktigt bra? Värd en hamburgare – för en månads läsning? Swisha till 123 529 7163.

Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.

SE ALLA MATCHER – HALVA PRISET. 50% rabatt TV4 PLAY SPORT TOTAL. Spara 274kr! Säg upp när du vill.

Följ ämnen i artikeln