Storsatsning på ungdomshockeyn – 25 000 matcher kommer livesändas


30 juni 2020

Automatiska kameror och bildproducenter ska göra det möjligt att livesända 25 000 matcher från svensk ungdomshockey.
Det blir verklighet från och med den kommande säsongen.
– Vår vision är att vara Sveriges mest engagerande idrott och det underlättar nu att det blir lätt som supporter, föräldrar eller spelare själv lätt kan se de matcher du spelat själv eller som dina nära och kära spelar, säger Christer Plars, kommersiell chef på Svenska ishockeyförbundet, till HockeyNews.se.



Svensk ungdomshockey kommer att vara tillgängligare än någonsin de kommande åren.

Efter att ha slutit avtal med Sportway kommer Svenska ishockeyförbundet kunna sända fler matcher än tidigare på svenskhockey.tv.

Totalt ska 162 kameror monteras upp i ishallar runt om i Sverige, vilket i sin tur ska leda till att över 25 000 matcher kommer att kunna livesändas på internet.

– Det känns jätteroligt att vi kan göra det även i dessa tider också. Det är ett arbete som varit långsiktigt, att bygga tillgängligheten för svensk ishockey, på en egen plattform. Vår vision är att vara Sveriges mest engagerande idrott och det underlättar nu att det blir lätt som supporter, föräldrar eller spelare själv lätt kan se de matcher du spelat själv eller som dina nära och kära spelar, säger Christer Plars, kommersiell chef på Svenska ishockeyförbundet, till HockeyNews.se.

En stor del i satsningen är att det kommer krävas mycket lite jobb från klubbarnas sida för att sända sina matcher.

Med en fast monterad kamera i arenan sköts sedan allting automatiskt.

Kameran har fyra olika linser som följer spelet och bildproducenten är även den automatisk.

– Det är det som är häftigt. Vi har ju haft Live Arena-plattformen som svensk hockey haft själva i sju år men det vi gör nu med den nya tekniken är att allt görs automatiskt. Det vi gjorde under säsongen var att koppla det mot stats.swehockey som är vårt tävlingssystem så sändningarna börjar per automatik fem minuter innan matchen börjar och avslutas automatiskt, så det är ingen som behöver lägga in det i några system och ingen person är involverad i det, säger Plars.

Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån

Efter att matcherna avslutas adderas de sedan till matcharkivet som redan består av omkring 70 000 matcher.

Det gör också att matcherna kan användas till, bland annat, utbildning och scouting.

– Man kan ju gå tillbaka och kolla på hur Rasmus Dahlin såg ut i U14 och U15 innan han slog igenom, så det blir ju mycket sådant som blir intressant också när det dokumenteras, konstaterar Plars.

För klubbarna finns det även en ekonomisk sida i satsningen.

– De får en ersättning baserat på de abonnemang de har i sin klubb, så allt överskott går tillbaka direkt till föreningarna och ungdomshockeyn. Vi har haft ett säsongskort där klubbarna fått 200 kronor per abonnemang där den som beställt abonnemanget fått välja den favoritklubb de har, säger Plars och fortsätter:

– Så är det tio ungdomslag med 20 spelare som har ett abonnemang var så är det 40 000 i intäkter för dem utan att de egentligen behöver göra något annat än att berätta att den här möjligheten finns.

Sändningarna blir nu ett samarbete mellan tre parter.

– Något som varit viktigt från förbundets sida har varit att det ska vara hockeyns egna tjänst och innehåll. Sportway roll i detta är att de hjälper oss som operatör för att få allt att fungera, med deras kompetens och kunskaper. LiveArena blir kvar som mjukvaruleverantör så de är en fortsatt jätteviktig aktör, det blir en stark konstellation med Sportway och LiveArena som tillsammans hjälper oss med det här, säger Plars.

LÄS MER: Hockeyns kamp mot ansikts- och huvudskador: "Handlar om attityder och normer" 

***

Bra artikel?! Värd en kaffe & mazarin – för en månads läsning? Swisha till 123 529 7163.