Kommentarer
Använd koden NORR50 – få årskortet för halva priset 349kr (ord pris 699kr). Fyll i NORR50 i sista steget. Skaffa PLUS
Halva priset på TV4 Play Sport Hockey – få kod med Hockeynews här! (Annons)
Luleå Hockey ökade omsättningen efter SM-guldet, Skellefteå AIK har starkast kapital och Timrå gick med förlust, visar en rapport från Rådgivnings- och revisionsföretaget, EY.
Rapporten avslöjar även stora skillnader i biljettpriser och matchintäkter.
EY, rådgivnings- och revisionsföretaget, rapporterar ökade SHL-vinster 2024/2025. I norr utmärker sig tre lag som är med i toppen.
– Den nya SHL-säsongen har startat. En tillbakablick på förra säsongen visar att Luleå dominerade sportsligt genom att bli svenska mästare för första gången på 29 år. Men ekonomiskt var Skellefteå vinnare bland Norrlandslagen tack vare en stark upphämtning jämfört med föregående år, säger Carlos Esterling, ansvarig för Sports Business Services på EY.
Trots ett sportsligt svagare år redovisade Skellefteå AIK ett överskott på 3,1 miljoner kronor – en förbättring med 7,9 miljoner. Det egna kapitalet steg till 77,9 miljoner och är därmed högst bland klubbarna i norr.
Luleå Hockeys SM-guld gav tydligt ekonomiskt avtryck. Omsättningen ökade med 16,7 % till 208,5 miljoner kronor, drivet av sponsorer och fler slutspelsmatcher. Resultatet landade på 1,1 miljoner – 4,4 miljoner bättre än året innan. Samtidigt steg dock personalkostnaderna med 10,4 miljoner.
Trots sportslig framgång gick Timrå 2,6 miljoner back. Kostnaderna ökade kraftigt – det egna kapitalet är nu lägst i Norrland och ligger på 8 miljoner.
Modo gick plus 2 miljoner trots degradering. Intäkterna ökade, men lägre stöd och ersättningar väntar i Hockeyallsvenskan.
Ekonomisk översikt – SHL 2024/2025:
Entrébiljetter och matchintäkter är centrala för SHL-klubbarnas ekonomi. EY:s analys visar stora skillnader i biljettpriser – från Luleå Hockeys högsta snitt på 293 kronor (99,7 % beläggning) till Timrås 192 kronor (86 %). Skellefteå ligger på 225 kronor (91 %) och Modo på 203 kronor (78 %).
När det gäller matchintäkter per hemmamatch toppar Luleå med 4,2 miljoner kronor per hemmamatch, följt av Skellefteå (3,4), Modo (3,3) och sedan Timrå (2,2). Med i räkningen är intäkter från biljetter, sponsring, reklam, loger och restauranger.
Använd koden NORR50 – få årskortet för halva priset 349kr (ord pris 699kr). Fyll i NORR50 i sista steget. Skaffa PLUS
Halva priset på TV4 Play Sport Hockey – få kod med Hockeynews här! (Annons)