PLUS gratis i 2 mån. Lås upp hela sajten – få PLUS. (säg upp när du vill)
Halva priset på TV4 Play Sport Hockey – få kod med Hockeynews här! (Annons)
Sedan 2022 har AIS en supporterförening vid namn “Almtuna Supportrar”, bestående av ungdomar i åldrarna tolv till fjorton år. Under fredagens hemmapremiär mot Kalmar hade gruppen satt upp ett tifo som fick spridning på sociala medier.
Gruppen består av sju hockeykillar i åldrarna tolv till fjorton år och det har producerats tre tifon sedan det hela drog igång 2022. Fredagens tifo mot Kalmar har uppmärksammats i efterhand i sociala medier.
– Vi startade i somras med att förbereda tifot. Sen har vi hållit på med det under olika perioder. Det blev svårt att få ihop det sen när skolan började för oss. Vi kör hockey själva och har träningar. Men säg att det tar nästan en hel dag att göra det vi gjorde. Det som tog längst tid att göra det var att skissa upp den via en projektor, det gjorde min kompis Gillian, sen när han hade skissat upp den kom vi alla till honom och målade, berättar Jordan, 14, som är en del av Almtuna Supportrar.
Tifogruppen består av Jordan, Gillian, Emil, Max, Melvin, Lukas och Lukas. De började för tre år sedan och hade föregående säsong ett tifo mot Djurgården som fick ännu större spridning än det mot Kalmar i fredags.
– Vi började gå på matcherna för länge sen. I samband med att vi spelar hockey själva så brukade vi gå med vårt lag. Sen var vi ett gäng som började gå oftare. När vi hade ett tifo förra säsongen som fick större spridning kändes det som att folk såg att vi var igång på riktigt.
Jordan utlovar även åtminstone ett tifo till under säsongens gång.
– Vi planerar lite, vi får se. Vi kanske gör något om mindre nästa match när vi möter Modo, det ska vara lite biljetter sålda. Sen kommer det komma ett lite större senare in på säsongen. Det är ingen fast match som vi har planerat men det kommer hundra procent ett tifo till från vår sida.
Positivt för klubben att unga supportrar börjar engagera sig?
– Det skulle jag väl tro ändå. Få lite fler människor till matcherna, få upp publiksiffran. Kan klubben tjäna lite på det så är det toppen.
Almtunas evenemangsansvarig, Pontus Andersson, delar den bilden.
– Vi ser jättepositivt på det, att nästa generation börjar ta över. Vi har några som varit med ett tag och det jättekul att några nya unga som är nytänkande kommer in och bidrar med tifo och engagemang, säger och fortsätter:
– Rent allmänt har vi utmaningar kopplat till publiksnitt och att få folk på matcherna. Det är en del av det att vi behöver locka nästa generations publik. Vi behöver skapa en återväxt i publiken, där är de här killarna sjukt viktiga. Att de är med och bidrar med stämning och arrangemang runtomkring.
PLUS gratis i 2 mån. Lås upp hela sajten – få PLUS. (säg upp när du vill)
Halva priset på TV4 Play Sport Hockey – få kod med Hockeynews här! (Annons)