ERBJUDANDE med Hockeynews: 1 mån/halva priset på TV4 Play Sport Total (utan bindningstid)
Succéstart för AIK: "Extrema siffror"
Lås upp hela sajten för åtta (08) kronor i en månad! Skaffa PLUS. (Säg upp när du vill)
Trots finalförlusten – AIK har fått ny energi kring hockeyn. Det märks på försäljningen av säsongskort, som startat riktigt starkt.
– Det är extrema siffror på tre dagar, säger Kim Sundgren, privatmarknadsansvarig.
AIK Hockey stod för den starkaste säsongen på länge. Och trots att man föll i finalen mot Djurgården så har något väckts vid liv på nytt kring hockeyintresset och AIK.
– Det är klart att det varit några tunga dagar sedan sista matchen sett till att vi är besvikna över resultatet. Men det märks att det här har skapat en tilltro på vad som väntar, det är många som tror på det, säger Kim Sundgren till Hockeynews.
Han berättar att AIK hittills sålt 1 300 säsongskort, vilket är ungefär en fördubbling jämfört med samma tidpunkt ifjol. Och då har korten varit ute till försäljning mycket kortare tid.
– Det är extrema siffror på tre dagar, säger Sundgren.
– Det är klart, ifjol åkte vi ut i kvartsfinal. Det första folk tänkte på då var inte att teckna säsongskort. Nu är det annorlunda och även om vi förlorade finalen så ser folk att något är på gång. Att så här många tror på det, det betyder jättemycket och säger en del om att vi är på väg mot något stort. Det är även jätteviktiga pengar för oss, det ger oss andra förutsättningar och betyder mycket även när vi till exempel pratar med potentiella nya sponsorer,
Vad gör att så många tror på det, tror du?
– Vi har en av Sveriges bästa sportchefer i Lasse Johansson och vi har ”Myran” (vd Stefan Gustavson) som kommit in med nytt blod och fått sätta sin touch på organisationen. Myran tror jag får med sig vårt äldre garde som är de mest trogna och lojala säsongskortsinnehavarna, allt från gamla spelare till såna som haft sin plats på Hovet i 30 år. Men även nya gnagare och återväxten kan känna optimismen som andas kring AIK Hockey nu. Det smittar av sig på den nya publiken, säger Kim Sundgren.
Även spelarna har fått ta fel av succéstarten för försäljningen.
– Vi har exitsamtal nu och jag var nere och snackade med grabbarna, och berättade. Det lös i ögonen på dem, särskilt på urgnagarna som (Oscar) Nord och ”Bagge” (Daniel Muzito Bagenda), man ser att draget lockar dem.