Först slöts ett historiskt tv-avtal där man som första damliga i världen skulle TV-producera samtliga ligamatcher och det stod sedan klart att SVT och C More skulle sända över 200 matcher från ligan under säsongens gång.
Bara en vecka efter att avtalet med C More och SVT stod klart meddelade ligan sedan att logistikföretaget DHL tagit steget in som huvudpartner till ligan.
– Det senaste året har varit framgångsrikt på många sätt och det har också gjort att vi kunnat förstärka organisationen med en sportchef som kommer ansvara för att både utveckla och lyfta det sportsliga frågorna. Genom att vara två personer kommer vi också arbeta mer fokuserat och effektivt istället för att en person ska ombesörja alla ligans frågor. Sedan kommer vi fortsätta jobba för att hitta flera samarbeten med företag som vill vara med och skapa bättre förutsättningar och lyfta svensk damhockey, säger ligans kommersiella chef Angelica Lindeberg till HockeyNews.se och fortsätter:
– Det här är bara början.
Huvudpartnern DHL skänkt tre kronor per privatsålt paket till SDHL och delade ut ett stipendium på 30 000 kronor.
Och nu står det alltså klart att man kommit överens om att förlänga samarbetet över den kommande säsongen.
– Det stämmer att vi har förlängt avtalet med DHL. Vi har haft en tät dialog sedan samarbetet började och innan Covid-19 bröt ut hade jag tillsammans med min styrelse ett möte med DHL där de konstaterade att de hade för avsikt att förlänga. Sedan är det klart att i dessa tider så kan man inte vara säker på något förrän det påskrivet så därför är det givetvis väldigt glädjande att det kunde gå i lås och att samarbetet fortsätter.
Vad betyder det här avtalet för SDHL?
– Det finns både monetär betydelse men också signalvärdet att ett så stort och globalt företag som DHL är väljer att fortsätta samarbetet med SDHL trots bistra tider just nu. De har visat både genom handling och ord att de verkligen vill vara med och lyfta svensk damhockey.
Utöver SDHL sponsrar DHL bland annat herrallsvenskan i fotboll.
– När hela idrottsrörelsen står inför tuffa ekonomiska tider så känns det självklart att fortsätta visa hur mycket vi tror på damhockeyn. Vår ambition har hela tiden varit att bidra till ett mer jämställt idrotts-Sverige, samtidigt som vi naturligtvis haft affärsmässiga skäl. Vi är väldigt stolta över det arbete vi tillsammans med SDHL lagt ner hittills, och ser i och med den här avtalsförlängningen fram emot att se damhockeyn ta nya stora kliv framåt, säger Jonas Lindell, VD på för DHL E-Commerce Solutions, i ett pressmeddelande.
***
Gillade du artikeln? Värd en 50/50 lott - för en månads läsning? Swisha till 123 529 7163.
50% rabatt i 3 månader Skaffa PLUS. (Säg upp när du vill.)