Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.
ERBJUDANDE med Hockeynews: 1 mån/halva priset på TV4 Play Sport Total (utan bindningstid)
Almtuna sålde Elliott Ekmark och Marcus Karlström innan transferdeadline för att rädda ekonomin.
Nu ger klubben sin syn på försäljningarna och den nya strategin.
– Vi kände att det här kan vi inte tacka nej till, säger klubbchefen Tobias Pehrsson till Upsala Nya Tidning.
Almtuna IS fortsätter att brottas med ekonomiska utmaningar. För att stärka klubbens finanser har man tvingats sälja nyckelspelare inför transferfönstrets stängning – men endast till SHL-klubbar.
Under tidigare säsonger har Almtuna sålt spelare även inom Hockeyallsvenskan, men den strategin har man nu valt att överge. Istället har klubbledningen fokuserat på att endast släppa spelare till högre divisioner för att inte stärka konkurrenterna i kampen om viktiga tabellplaceringar.
– Det blev en win-win. Pengar för föreningen och vi kan ge andra centrar möjligheten att bygga sig in i nästa säsong. Det var ett enkelt beslut som alla tjänade på och som tränare, sportchefen Nicklas Danielsson och jag som klubbchef stod bakom, säger AIS klubbchef Tobias Pehrsson till Uppsala Nya Tidning om försäljningen av Elliot Ekmark till Linköping HC.
Ekmark var dock inte den enda spelaren som Almtuna släppte. Även lagkaptenen Marcus Karlström, 30, har lämnat klubben för spel i SHL. Backen såldes till Leksands IF och får därmed chansen att spela på högsta nivå för första gången.
— Vi hade en dialog med Leksand och undersökte vilken finansiell uppsida som fanns. Det var på en nivå väsentligt mycket högre än Ekmark och då kände vi att det här kan vi inte tacka nej till. Återigen, vi hade aldrig sålt honom till en allsvensk konkurrerande verksamhet, säger Pehrsson.
Sammanlagt meddelar Almtuna att de tjänat en bit över miljonen på försäljningarna, en välkommen förstärkning för klubbens ekonomi.
Missa inga hockeynyheter – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här
Att släppa två tongivande spelare är ett avvägande som kan påverka lagets prestationer på kort sikt, men Pehrsson betonar vikten av att agera långsiktigt och vara transparent med klubbens strategi.
– När du inte kommunicerar vad du gör och varför så är svaret att det påverkar varumärket oerhört negativt. Men när du förklarar varför och parametrarna som ligger bakom så vinner du trovärdighet. Man ska vara tydlig i det man gör och tydlig i sin strategi. Så jobbar Malmö FF och Sirius och så jobbar man i NHL och SHL och så behöver vi göra i Almtuna. Då stärker det varumärket. Spelare vill vara i Almtuna, agenter vill sätta spelare i Almtuna och man bygger en bra produkt, säger han till tidningen.
På sikt vill Almtuna även kunna etablera sig som en klubb som utvecklar spelare för NHL, vilket gör att försäljningarna kan ses som en del av en större plan för framtiden.
Lämnar: Marcus Karlström, Leksand, Elliot Ekmark, Linköping.
Ansluter: Martin Brovall, Sollentuna, Knut Köhler, Lindlöven, Oskar Ståhl, Västervik, Lucas Stockselius, Djurgården.
Med sju matcher kvar av grundserien ligger Almtuna just nu på den sista slutspelsplatsen. Marginalen är dock knapp – endast två poäng skiljer laget från Västerås på elfte plats. Det bäddar för en dramatisk avslutning där varje poäng blir avgörande i jakten på en plats i slutspelet.
Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.
ERBJUDANDE med Hockeynews: 1 mån/halva priset på TV4 Play Sport Total (utan bindningstid)