HockeyNews
PLUS

I samarbete med

SvS - Top Balk
Svenska Spel Sport & Casino AB. Åldersgräns 18 år. Stödlinjen.se

HV71:s sportchef: "Vi behöver Fredrik i den form han var i november"

Publicerad:

FacebookXWhatsApp
ANNONS
HV71:s mål- och poängkung Fredrik Forsberg har inte gjort mål i SHL på sex veckor. Istiden har börjat krympa.
– Vi behöver Fredrik i den form han var i november, säger HV71:s sportchef Kent Norberg till HockeyNews.se.
ANNONS

Det är fredag och för fjärde hemmamatchen i rad har HV71 sålt ut Husqvarna Garden då Frölunda kommer på besök. Det har varit 7 000 åskådare på mötena med Linköping, Växjö och Brynäs, trots att HV kämpar med målskyttet under kvalstrecket.

Jönköpingslagets bäste mål- och poänggörare Fredrik Forsberg, som står på tolv mål och 22 poäng efter 33 matcher, har fått mindre speltid. I 3–1-förlusten mot Färjestad i lördags blev det bara drygt åtta minuter på isen. I matchen före, i 2–1-förlusten mot Rögle, blev det lite mer än elva minuter.

ANNONS

Ämnet Fredrik Forsbergs istid är en het potatis i HV71.

– Klart att vi diskuterar och måste hitta en väg att få igång honom. Där är vi. Dels måste vi hitta en väg som Fredrik kan leverera på det sättet, dels måste Fredrik justera vissa saker som vi måste prata med honom om. Det är ömsesidigt och det är en förhoppning vi har, säger HV:s sportchef Kent Norberg till HockeyNews.se.

LÄS MERHV71:s sportchef Kent Norberg om nära bandet till Challe Berglund

ANNONS

Det är inte bara målskyttet som är problemet?

– Målskyttet har han, men han är inte den förste och inte den siste, när en målskytt inte fungerar börjar man kanske sluta åka skridskor och hela den biten. Det viktigaste är att Fredrik börjar jobba. Sånt drabbar alla. Det är det sättet att få igång honom. Jag tror vi får se en riktigt vass Fredrik Forsberg (mot Frölunda), säger Kent Norberg.

Kontraktsdiskussioner pågår mellan HV och Fredrik Forsbergs agent sedan en tid tillbaka. Själv försöker han att hitta den där målformen från november som Kent Norberg efterlyser.

ANNONS

– Nej, men jag tycker väl själv att jag har spelat för dåligt nu ett tag. Det har låst sig lite och jag har inte riktigt kommit ur det där. Som lag har vi också haft det tufft och det där går hand i hand så klart. Det blir ofta bra när laget går bra och sämre när laget går sämre. Det är skärpning både för mig och för laget, säger Fredrik Forsberg till Jönköpings-Posten.

Kommentarer

Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.
Skaffa PLUS
ANNONS

Ämnen i artikeln

Skriven av

Mattias Ek är reporter och krönikör för Hockeynews

Mattias var tidigare reporter och krönikör på Expressen mellan 1998 och 2017, först i Malmö sedan i Stockholm från 2001.

Har varit utsänd på tre OS, World Cup, 19 hockey-VM och en väldig massa slutspel och kval. Gick på Journalisthögskolan i Göteborg och började sedan karriären på Kvällsposten.

Bor i Stockholm och har Hovet och Globen som närmaste hemmaplan.

Största hockeyminne Satt i en perfekt vinkel på pressläktaren i Turin 2006 då Nicklas Lidström sköt OS-guldet till Tre Kronor på pass från Foppa och Sudden.

Läs också

ANNONS

Samarbetspartners

SveaCasinoPafHajperSpeedyBet1x2