Avtalet löper över sex år och skrivet mellan SDHL, svenska XVI Sports och produktionsbolaget Sportsground. Tillsammans kommer parterna att TV-producera samtliga matcher som spelas, vilket gör det möjligt att livesända allt som sker i ligan.
– Detta är ett avtal som ger oss den långsiktiga grunden vi behöver för att popularisera sporten. Det ger oss kontinuitet, synlighet samt möjlighet till större intäkter – och förhoppningsvis innebär det att nu ännu fler upptäcker SDHL, kommenterar SDHL:s kommersiella chef Angelica Lindberg.
📽️ Rekordstor TV-satsning på svensk damhockey.
— SDHL.se (@SDHLse) 3 juni 2019
"Det ger oss kontinuitet, synlighet samt möjlighet till större intäkter – och förhoppningsvis innebär det att nu ännu fler upptäcker SDHL!”, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef på SDHL.https://t.co/LuC4ypGLOw #sdhl
– Vi ser en tydlig trend i att de svenska mediehusen engagerar sig mer och mer i damidrott. De senaste åren har intresset fullkomligt exploderat, och vi vill vara först på den pucken. TV-satsningen på SDHL känns helt rätt i tiden, fyller Viktor Johansson, partner på XVI Sports, i.
Som produktionsbolag för samtliga matcher i satsningen står Sportsground. Exakt hur sändningarna kommer att nå ut till tittarna är inte klarlagt än, men SDHL skriver att man arbetar på en strategi över de kommande säsongerna.
50% rabatt i 3 månader Skaffa PLUS. (Säg upp när du vill.)