HockeyNews
PLUS

I samarbete med

SvS - Top Balk
Svenska Spel Sport & Casino AB. Åldersgräns 18 år. Stödlinjen.se

Hallam: "Vi kommer att ha ett bra lag i VM"

Foto: Bildbyrån
Foto: Bildbyrån

Publicerad:

FacebookXWhatsApp
ANNONS

Tre Kronor spelar Beijer Hockey Games i nyrenoverade Globen den här veckan.

I maj väntar hemma-VM – sannolikt med massor av NHL-svenskar.

– Vi kommer att ha ett bra lag i VM, definitivt, säger förbundskapten Sam Hallam.

ANNONS

På fredag den här veckan reser Sam Hallam med sin stab till Montreal där Four Nations börjar nästa vecka med matcher mot Kanada, USA och Finland.

Men redan på torsdag börjar Beijer Hockey Games, som är en betydelsefull turnering inför VM på hemmaplan i Stockholm i maj. Magnus Hävelid kommer att coacha Tre Kronor i nyrenoverade Avicii Arena torsdag till söndag.

Hävelid rapporterar sedan till Hallam inför de fortsatta VM-förberedelserna under våren. Tre Kronor räknar med att få ett starkt VM-lag på hemmaplan med en majoritet av spelare från NHL.

ANNONS

Majoriteten från NHL

I VM i Tjeckien förra våren hade Tre Kronor exempelvis NHL-backar som Jonas Brodin, Rasmus Dahlin, Victor Hedman, Erik Karlsson och Marcus Pettersson. Dessutom var det tio NHL-forwards med bland andra Joel Eriksson Ek, Adrian Kempe och Lucas Raymond.

– Vi hade sju åtta spelare från Europa ifjol och kanske nåt liknande i år. Till och med några ännu färre platser. Det vet inte, så det gäller att ta vara på den här möjligheten för att ta en av de få platserna som finns, säger Sam Hallam.

ANNONS

Ända sedan Rikard Grönborg tog över Tre Kronor har NHL-spelarna i större utsträckning förlängt sin säsong med VM-spel.

– Vi har sett en liten förändring i attityden. Vi känner ett större intresse från många svenskar i Nordamerika som vill spela VM och nu är det dessutom i Stockholm, så det är klart att det lockar många. Vi ska ha ett bra lag helt enkelt, understryker Sam Hallam.

De kan spela VM

I nuläget ser San Jose (Timothy Liljegran, William Eklund, Carl Grundström, Alexander Wennberg och Fabian Zetterlund) och Chicago (Arvid Söderblom) ut att missa Stanley Cup-slutspelet. Även Buffalo (Rasmus Dahlin) och Nashville (Adam Wilsby, Filip Forsberg och Gustav Nyquist) ligger illa till med omkring 30 matcher kvar av grundserien.

ANNONS

Sam Hallam har fått bra respons från NHL-svenskar när det gäller att eventuellt medverka i VM i Stockholm.

– Ja, det känner jag. Det är många. Det är flera orsaker. Four Nations och OS är en del, att det är en väg att spela till sig en plats där. Men också tycker jag att några av våra etablerade spelare har varit väldigt tydliga att det är väldigt viktigt att ha den lojaliteten och stoltheten för sitt land och för sitt landskap. Jag tycker att att vi är i en bra situation där. Vi har en väldigt bra dialog med många spelare.

Hallam tillägger:

– Det kan också göra att bara för att du spelar i NHL är du inte garantera en plats i ett VM-lag. Det är en bra sits och det är så vi vill ha det. Och det är viktigt att vi gör det så pass bra att vi fortsätter att hålla det så.

Kommentarer

Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.
Skaffa PLUS
ANNONS

Skriven av

Mattias Ek är reporter och krönikör för Hockeynews

Mattias var tidigare reporter och krönikör på Expressen mellan 1998 och 2017, först i Malmö sedan i Stockholm från 2001.

Har varit utsänd på tre OS, World Cup, 19 hockey-VM och en väldig massa slutspel och kval. Gick på Journalisthögskolan i Göteborg och började sedan karriären på Kvällsposten.

Bor i Stockholm och har Hovet och Globen som närmaste hemmaplan.

Största hockeyminne Satt i en perfekt vinkel på pressläktaren i Turin 2006 då Nicklas Lidström sköt OS-guldet till Tre Kronor på pass från Foppa och Sudden.

Läs också

ANNONS

Samarbetspartners

SveaCasinoPafHajperSpeedyBet1x2