HockeyNews
PLUS

FHC:s publiksuccé – och galna trycket: "Strävar"

Publicerad: 20 mars 2025

FacebookXWhatsApp

Frölunda har levererat en publiksuccé under grundserien och sålt ut Scandinavium flera gånger i rad, samtidigt som man på damsidan slagit publikrekord. I en intervju med Hockeynews berättar Frölundas press- och informationschef Peter Kymmer om:

✓ Förväntningarna inför säsongen
✓ Det betyder mycket
✓ Utmaningen

– Om vi lever i nuet ser vi ingen avmattning, säger Kymmer.

SveaCasino
ANNONS

Frölunda har haft den största ökningen i publiksnitt av alla lag i SHL, med ett lyft från 10 476 åskådare per match förra säsongen till 11 195 åskådare fram till februari-uppehållet – en ökning med 719 personer per match. Dessutom har laget den högsta publiksiffran i ligan.

I Scandinavium råder ett högt tryck, och ett flertal matcher i rad har varit helt utsålda under säsongen. Dessutom slog damerna publikrekord när de säkrade SM-guldet inför 8 488 åskådare i Scandinavium.

SDHL Frölunda

Förväntningarna var höga inför säsongen, men att efterfrågan skulle vara så stor var inte något man hade kunnat förutse.

– Det är alltid något vi strävar efter, och även om vi nog är lite överraskad, är vi otroligt glada över det tryck som finns kring Frölunda, säger Kymmer.

ANNONS

Går det att säga vad som föranlett det trycket just i år?

– Generellt sett är det ett mycket starkt idrottsintresse i Göteborg. Många föreningar lockar stor publik till sina arenor, och det är verkligen ett bra drag, säger han.

Staden och laget

Att trycket bland supportrarna är så pass stort betyder oerhört mycket för föreningen. När det är match märks det i staden och människor sluter sig samman.

– Det känns fantastiskt. Vi hade 17 utsålda arenor i slutet av grundserien, och det betyder enormt mycket för hela organisationen och alla som arbetar inom Frölunda, säger han.

Frölundasupporter

ANNONS

För tredje året i rad slår SHL publikrekord, med hela 2 417 984 åskådare som har besökt arenorna runtom i Sverige under grundserien. Att publiksnittet ökar mest i Göteborg är svårt att ge en förklaring på.

– Det är verkligen svårt att säga, men vi strävar alltid efter att locka folk till Scandinavium. Det är vårt mål, och hur det går för laget hänger förstås ihop med det. Vi försöker också skapa olika aktiviteter runt matcherna, bjuda på events och liknande, säger han.

Utmaningen

Att behålla trycket inför nästa säsong, och se till att lika många eller fler kommer, kan bli en utmaning. Men i dagsläget ligger det inte särskilt stort fokus på hur man ska lyckas med det.

– Det är svårt att säga vad som kommer att hända nästa säsong, men om vi lever i nuet ser vi ingen avmattning, säger han.

Frölunda går in i slutspelet under fredagen när Timrå gästar Scandinavium för den första kvartsfinalen.

Slutspelsfeber! 1kr/1mån. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.

ERBJUDANDE med Hockeynews: 1 mån/halva priset på TV4 Play Sport Total (utan bindningstid)

Ämnen i artikeln

ANNONS