Efter att ha snokat runt lite förstår jag att SHL:s styrelse inte valde att säga tack och hej till Jörgen Lindgren bara för att denne misslyckats med att förklara för fans att de 14 klubbarna i Sveriges högsta liga inte alls är några mördare.
Det fanns annat också.
Min spontana reaktion var att Lindgren fick bära hundhuvudet när relationen med den mest högljudda delen av supporterkollektivet blivit irreparabel, men så enkelt var det inte.
Två saker är viktiga:
1. Lindgren ligger bakom ett fantastiskt TV-avtal för SHL:s klubbar, för detta förtjänar han ett erkännande, massor med beröm.
2. Lindgren har den senaste tiden fått ta emot dödshot, för detta bär hotarna ansvar, men det borde också få en del populistiska krönikörer att tänka till.
Nå, SHL:s styrelse må ha haft sina rutiga skäl och randiga orsaker att säga upp Lindgrens kontrakt, nu handlar det framför allt om följande:
## Hitta en charmig ersättare som går hem i stugorna.
## Han ska kunna tala med bönder på bönders vis, med de lärde på latin.
## Kravet: uppträd ödmjukt men med självförtroende, argumentera väl, tala tydligt, våga stå upp för SHL:s valda väg.
Förmågan att hantera fans och media är minst lika viktig som att göra själva hockeyjobbet, hävdar jag. Finns gott om klokt folk i SHL:s ledning, i de 14 klubbarna, men en är ansiktet utåt, en ska kunna sälja ligan, agera öppet, transparent, med tydlighet förklara vad SHL tycker – och inte minst varför.
Det är ett enormt underbetyg när …
* … fans landet över skriker ”hockeymördare.”
* … fans på fullt allvar tror att SHL försöker stänga ligan.
* … fans tror att allsvenska klubbar måste uppfylla SHL:s ekonomiska krav innan de ens får kvala.
Man kan i och för sig anse att varje supporter har ett ansvar att tänka efter före, till syvende og sidst landar skulden ändå hos SHL som misslyckats gravt med sin kommunikation.
## Jag säger inte att detta är Jörgen Lindgrens fel.
## Jag säger att hans ersättare måste göra ett mycket bättre jobb här.
Att agera tydligt och transparent är ingen raketforskning, krävs inga högskolepoäng i kommunikation, snarare några stänk av sunt förnuft och livserfarenhet, men givet reaktionerna, givet de missförstånd som föreligger, så har de 14 SHL-klubbarna (låt oss minnas det, SHL är inget eget väsen, det är 14 klubbar) verkligen misslyckats med att nå ut till fansen.
Som i det senaste fallet med ”hårdare licenskrav”; det handlar förstås inte om att, till exempel, Modo måste ha SHL-ekonomi när man börjar spela kvalmatcherna, man ska däremot ha en färdig plan som visar hur man hamnar där vid ett eventuellt avancemang.
Som det här med TV-pengarna; så sent som på måndagskvällen trodde en TV4-reporter att C More-pengarna ”fördelats” orättvist mellan SHL och allsvenskan.
Snacka om avgrund mellan verklighet och verklighetsuppfattning.
## Jag vidhåller: SHL och svenska hockeyfans är inte hälften så långt ifrån varandra som man kan förledas att tro.
## Men herregud, nu är det dags för SHL att anställa en person som kombinera charm och tydlighet – och även har mod nog att stå upp för förslag och beslut.
En Tommy Boustedt, tänker jag spontant, även om denne ju är upptagen (förbundet) och kanske inte kan/vill värvas över.
Håkan Loob?
Håkan Södergren?
Stephan Lundh?
Rickard Wallin?
Tillfällige VD:n Michael Marchal köper SHL lite tid, oehört viktigt att den används rätt.
Henrik Leman driver sajten https://rakapuckar.com
Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.
BLACK FRIDAY med Hockeynews: 3 mån/halva priset på TV4 PLAY SPORT TOTAL (säg upp när du vill)