HockeyNews
PLUS

"Herregud, ta av offerkoftorna!"

(1126) Arenainteriör
Magnus Lejhall/Bildbyrån
ANNONS

Publicerad: 23 november 2017

FacebookXWhatsApp

Hockeyallsvenska klubbar med offerkoftor.
SHL med hybrisvarning.
Fansen suckar, skrattar, eller är förbannade.
Hockey ska väcka känslor – men inte på det här viset.

ANNONS

Det var då ingen bra början på veckan det här, och om vi ska ta det i tur och ordning:

SHL gick ut med ett pressmeddelande som jag upplevde lika icke-konkret, lika fullt av vackra ord, som när politiker slänger ur sig löften utan att ge trovärdiga bevis på hur dessa ska infrias.

Den svenska hockeyligan ska bli en av världens två bästa ”både vad gäller sportslig kvalitet och den totala upplevelsen.”

ANNONS

Yeah, right.

Då behöver den ryske presidenten strypa rubeltillförseln till KHL rätt rejält.

Grejen: det spelar ingen roll, låt Vladimir put in his money.

ANNONS

”Bästa ligan” är fel fokus.

”Hetaste ligan” är rätt.

Visst är det kul med Dick Axelssons skills, med Joakim Lindströms skalle, men primärt är det inte spelarnas skicklighet som lockar folk.

ANNONS

Känslor, historisk rivalitet, fysiskt spel, streckdramatik, en vettig arenaupplevelse som kan matcha den i TV-soffan – det säljer.

SHL är ligan där talanger som Rasmus Dahlin, Elias Pettersson med flera få plats att utvecklas just för att spelare drar vidare.

SHL är ligan där stjärnor föds, där framtiden presenterar sig.

ANNONS

Herregud, öppet mål för snart mycket rikare SHL att bättre marknadsföra sina profiler i media, få ut dem i TV, radio, på stora webbsajter, lära spelarna att uttrycka sig, väcka känslor, sticka ut, bli stjärnor utanför isen. 

## Synliggör spelarna mer, gör dem kända inte bara för de mest trogna åskådarna.
## Bygg en webbplats värd namnet där texterna är professionellt granskande likt på nhl.com.

Fansen är SHL:s hjärta. Fansen är de som SHL måste nå. Fansen alieneras via förslag om wild cards, krav på en jäkla massa sittplatser, slagord om ”bästa ligan” hit och dit.

ANNONS

SHL gör mycket bra men har ungefär lika dåligt rykte ute i stugorna som Tintin på svenska bibliotek.

Det behöver ligan ta på allvar.

Allt som görs ska ske med publikens bästa för ögonen.

ANNONS

Så kommer vi till de sex hockeyallsvenska klubbarna som, påhejade av en del populistiska skribenter,beklagar sig över att SHL-klubbarna får så mycket mer pengar.

Herregud, ta av offerkoftorna!

## SHL gjorde ett kanonjobb i förhandlingarna med C More. Hockeyallsvenskan (HA) gjorde det inte.
## Det kallas marknadsekonomi.
## Överlägset andra system.

ANNONS

Om nu Leksand, AIK, Modo med flera är rädda för att behöva lägga ner sina damlag eller på annat sätt skära i verksamheten … anpassa mun efter matsäcken, se till att förhandla bättre nästa gång.

Tydligen tyckte C More det var värt att betala så vansinnigt mycket mer för TV-rättigheterna till SHL än Hockeyallsvenskan, det förvånade mig eftersom allsvenskan med många klassiska klubbar känns het.

Men den leds väl av dåliga förhandlare? 

ANNONS

Eller så leds C More av förbaskat bra sådana.

SHL ska inte skicka pengar till Leksand & Co för att dessa ska klara av en fortsatt elitsatsning, med den logiken skulle en sketen frilansare som jag kräva pengar av högdjur som Sanny, Ros, Leifby, Nyström för att inte tvingas sluta som journalist.

Skickliga kolleger ska ha bra betalt. Jag får lösa mina egna problem.

ANNONS

## Detta sagt så ska SHL verkligen se till att pengarna sipprar nedåt i verksamheten, till allsvenskan, till division I, till landets alla småklubbar – för sin egen skull.
## Utan en bra grund att stå på blir det inte mycket till topp.

Jag skulle vilja se ett mycket tajtare samarbete mellan SHL och HA där man begrep att jobba för svensk hockeys bästa, där man lugnt och sansat kunde diskutera saker som:

* Ska vi minska SHL, förbättra kvalitén där, skapa en bättre HA, därmed inte lika illa att åka ur högsta ligan?

ANNONS

* Ska vi slå ihop ligorna till två grupper, få till derbymöten (tänk Skellefteå–Björklöven) i en norr- och en södergrupp och ha en häftig helhet, låt vara med mindre pengar till varje klubb?

* Ska vi ha kvar ligorna men integrera dem, låta SHL-lag möta HA-lag med någon finurlig poänguträkning?

* Ska vi ha så höga krav på arenakomfort att en del klubbar nästan knäcks eller ska det vara upp till varje förening att få ekonomi i det man gör?

ANNONS

Det finns massor att diskutera, jag kan ta fram 20 idéer en eftermiddag, men det viktigaste:

SHL och HA behöver fansens förtroende. 

## Om publiken inte kommer gör snart inte TV-pengarna det heller.

Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.

ERBJUDANDE med Hockeynews: 3 mån/halva priset på TV4 PLAY SPORT TOTAL (säg upp när du vill)

Följ ämnen i artikeln