Luleå nådde hela vägen till SM-final i maj och var snubblande nära att vinna sitt andra guld genom tiderna, men Färjestad blev för svårt. Hockeyfebern var stor under våren i Norrbotten och det har fortsatt under hösten och början av vintern.
– Det är helt fantastiskt. Det är superroligt att det är sånt tryck runt hockeyn. Det få vi hoppas att vi kan bibehålla, säger Luleås vice general manager Ulf Engman till HockeyNews.se.
Luleå har i snitt på hemmaplan 5 984 åskådare i Coop Norrbotten arena som rymmer 6 150 personer när den är slutsåld. Beläggningsgraden är alltså 97,3 procent – bäst i SHL. Under SM-slutspelet var samtliga tio hemmamatcher utsålda. Och intresset är kvar.
Hade ni räknat med detta?
– Nej, inte så här mycket. Det är väldigt positivt för alla. Sedan hade vi bra ifjol också. Vi hade ändå förhoppning om att det skulle vara bra, men det har varit fantastiskt bra.
LÄS MER: Storpubliken tillbaka i SHL – och spelarlönerna är på väg upp: "Ökat"
Ulf Engman medger:
– Dessutom, när vi inte har vunnit så många matcher som vi har velat på hemmaplan heller. De har ändå fortsatt komma. Det är imponerande av våra supportrar och fans.
HV71 är tillbaka i SHL efter en säsong i Hockeyallsvenskan. Och Jönköpingslaget har ett snitt hemma i Husqvarna Garden på 6 547 åskådare där 7 000 är max.
– Det är fantastiskt måste jag säga. Man är alltid orolig i dessa tider också. Det är svårt och vi hade rätt tufft spelschema i början. Det var inget vi rådde över utan vi ”ärvde” det. Vi hade sex lördagar i rad i oktober och början av november. Men det är jättebra. Vi har bara haft någon plump om man ser till det hela, säger HV71:s klubbdirektör Johan Lindbom.
HV71 i Hockeyallsvenskan det högsta hemmasnittet på 5 101 åskådare trots coronarestriktioner under perioder. I SHL var det bara Frölunda, Färjestad, Malmö och Leksand som hade ett bättre publiksnitt…
Tillbaka i SHL gör HV71 ett ekonomiskt klipp.
– Vi gör budgeten på pengar och inte på antal åskådare. Det är dynamisk prissättning så det beror på vilken match det är. Men vi ligger över siffrorna, det gör vi, när det gäller publikt, säger Lindbom.
Med tufft spelschema i början menar han att det var många lördagsmatcher och då är företagskunderna färre. De representerar under vardagskvällarna.
– Så där har det varit en liten minskning, men totalt sett så är vi plus. Det vägs upp genom att det har varit mycket publik, säger Lindbom.
Vad vill ni helst ha?
– Det är en blandning. På lördagar ser vi att det är en lite yngre publik och vardagar så är det företag. Det är mixen man önskar.
Märker man det på ljudnivån?
– Ja du. Det beror mer på spelet. Vi har lite att ta igen där, hehe.
Anmärkningsvärt med siffrorna i SHL är också att HV71 som nykomling drar den tredje största publiken på bortaplan efter klassiska Leksand och Brynäs.
– Jag tror att det är ett långsiktigt arbete. Över tid har vi varit duktiga på marknadsföring av vårt varumärke. Vi såg det ifjol när vi trillade ner med antalet medlemmar som ökade. Vi har ändå fördubblat eller nästan tripplat det mot vad det har varit förr, säger Johan Lindbom.
– Sedan kanske, det är min spekulation, när vi var nere och vände så kom man tillbaka om man säger. Innan har det rullat på och man tog det för givet, men när vi fick en smäll ifjol så märkte vi både på sponsorer och medlemmar och vi hade bra siffror även publikt ifjol för att ligga i allsvenskan. Jag tror att det var en liten återsamling där som kanske också ger resultat i år.
Fakta/Publikligan på bortaplan i SHL efter halva 2022/2023
1 Leksand 6 675 åskådare/match
2 Brynäs 6 378
3 HV71 6 028
4 Växjö 5 929
5 Luleå 5 867
6 Malmö 5 844
7 Färjestad 5 812
8 Rögle 5 790
9 Skellefteå 5 754
10 Frölunda 5 728
11 Oskarshamn 5 719
12 Timrå 5 690
13 Linköping 5 677
14 Örebro 5 290
Källa: Svenska ishockeyförbundet
Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.
SE ALLA MATCHER – HALVA PRISET. 50% rabatt TV4 PLAY SPORT TOTAL. Spara 274kr! Säg upp när du vill.