SHL presenteras av:
BAUHAUS bygger svensk ishockey
Djurgården har liksom AIK under en längre tid försökt skapa sig en ny hemmaarena för ishockey. Men trots att Stockholm är landets största stad och Djurgården en av Sveriges största klubbar – som under fredagen fyller 130 år – bor man kvar på Hovet.
Det har inte blivit någon ny arena på Hovets mark. Inte heller någon flytt till Globen som det ett tag var tänkt. Och för varje år som går, när det inte är pandemi, drar klubbarna med egna moderna arenor och med betydligt större försäljningsintäkter ifrån Djurgården ekonomiskt.
Då blir den sportsliga utmaningen också påverkad eftersom Djurgården inte har möjlighet att erbjuda samma löner som andra SHL-klubbar.
– Du har helt rätt. Vi är spridda över flera anläggningar idag och flera isytor. Det är ett pusslande, men det har varit vår verklighet under rätt lång tid och jag tror att det är mångåriga diskussioner och dialoger kring planer för att förändra den situationen. Där är det många aktörer som måste ”stars align” (samarbeta) för att det ska bli verklighet, säger Djurgårdens vd Thomas Kraft till HockeyNews.se.
Vi träffas på ett fik vägg i vägg med Hovet och Globen söder om Söder och han förklarar hur läget ser ut för Djurgården i arenafrågan.
– Vi är väldigt redo och konkreta och kreativa och det finns samarbetspartners i vår omkrets som stöttar initiativ. Det är ett arbete som fokuserat pågår, men svårt att i vårt helt egna kontroll styra, säger Kraft.
Djurgårdens supportrar och sponsorer kommer att behöva ”stå ut” med Hovet ett bra tag till innan det är dags för att flytta till något nybygge i Stockholmsområdet.
– Innan det är klart måste vi ha en annan inställning och vi ska omfamna den här fantastiska isstadion som vi har haft sedan 1955 och som har varit vår borg och hemmaarena. I Stockholm finns inga loger utan ynnesten är att sitta nära eventet. Tegelväggarna och historiens vingslag. Det är det jag menar, att stärka Djurgårdsidentiteten kommer att bli ett markant fokus för oss framåt, säger Thomas Kraft med övertygelse i rösten.
LÄS MER: Djurgården gör om i organisationen – därför sägs personal upp
Restaurangdelen på Hovet under Djurgårdens hemmamatcher i SHL. Foto: Bildbyrån.
– Tittar vi på vår stad och människorna i den så älskar man Hovet för vad den är. Jag tror inte längre vi ska bry oss om vilka andra som har fina arenor och loger för att vi vet också när vi har identiteten på plats här, då våndas motståndarna två veckor innan matchen mot Djurgården. Det är det vi ska tillbaka till och det är det jag ser fram emot. Och har vi någon ny arena eller nya träningsförutsättningar framåt, a la bonheur, då kommer vi att vara först in där.
Under tiden går det väl ganska skapligt för Djurgården. Damerna var i SM-semifinal den här säsongen. Juniorerna har å andra sidan fått se sin säsong avslutad på grund av coronapandemin. Däremot har Djurgårdens SHL-lag inte riktigt klarat av att nå målet att bli topp sex.
– Men vi har ett bra talangprogram. Vi har ett fantastiskt ungdoms- och utvecklingsprogram som givet förutsättningarna idag faktiskt producerar fantastiska resultat. Det ska vi inte glömma bort. Tittar vi på ungdomsnivå så är vi ett av de lag som använder minst antal spelare i vår U15-grupp. Vi kanske snurrar på 22-23 spelare och vi har kollegor (andra klubbar) som har gått på 65. Vi försöker ge dem vi har väldigt stort fokus och det tror vi på. Vi har nästan i varje årskull producerat en till två NHL-spelare, säger Thomas Kraft.
New Jersey-draftade Alexander Holtz, 19, och William Eklund, som är SHL:s bästa målgörare bland ligans juniorer. Foto: Bildbyrån.
Han understryker:
– Inställningen till Hovet är tillbaka till en identitetsfråga.
Under 2020/2021 fick ett fåtal åskådare under hösten besöka Hovet då smittspridningen inte var lika aggressiv och omfattande som de senaste månaderna.
Media har kunnat bevaka Djurgårdens matcher på plats och göra intervjuer med spelare och ledare efteråt.
– Du har också varit inne och sett hur Stockholm live och fastighetsägaren har målat om och fräschat till vilket vi tyvärr inte har fått visa upp för någon i år. Vi kommer att göra vårt yttersta inför nästa säsong, och startar redan nu, så att man ska få en förstärkt Djurgårdskänsla. Tillbaka med historien, våra anor och traditioner samtidigt som framtiden ska genomsyras med de begränsningar som finns på den ytan. Men det är också en fantastisk plats. Jag brinner själv jäkligt mycket för att få tillbaka den där rejäla arenaupplevelsen, säger Thomas Kraft.
LÄS MER: Djurgården rycker i den tidigare stortalangen: "Vill ha bra spelare"
För att förbättra för publiken på plats på Hovet kommer det att bli en ny mediekub till hösten 2021.
– Det som är beslutat och kommer att ske är att vi kommer att se en helt ny egenskap av den inför kommande år. Det kommer också att bidra till en ökad arenaupplevelse. Bättre visualisering på repriser och följa spelet. En bra jumbotron har dubbelt syfte och kan förmedla budskapet och upplevelsen hockey på ett ännu bättre sätt än vad nuvarande gör. Så det är något vi ser fram emot, säger Kraft.
Hur mycket kostar en sådan mediekub?
– Jag vet faktiskt inte vad den kostar. Det är väl många arenor nu som har ett antal år på nacken och man vill få upp ljud- och den visuella upplevelsen. Man vill synka med andra LED-ytor och så vidare, men för oss är det jäkligt viktigt att behålla identiteten Djurgården och inte bli för mycket jippo. Vi kommer nog inte att se några kiss-cams nästa år, haha, säger Djurgårdens vd Thomas Kraft.
Här hittar du samtliga tre delar i intervjuserien:
Del 1: Djurgårdens vd om nutid och framtid – så är läget i arenafrågan
Del 2: Djurgården gör om i organisationen – därför sägs personal upp
Del 3: Flera spelare hamnar i kläm när Djurgårdens nya lönebudget sätts
***
Bra artikel? Värd en kaffe & mazarin – för en månads läsning? Swisha till 123 529 7163.
Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.
SE ALLA MATCHER – HALVA PRISET. 50% rabatt TV4 PLAY SPORT TOTAL. Spara 274kr! Säg upp när du vill.