HockeyNews
PLUS

Nya huvudsponsorn om varför det blev SDHL: "Sökte ett alternativ"

Publicerad: 9 september 2019

FacebookXWhatsApp

SDHL meddelade under måndagens upptaktsträff att man lyckats knyta åt sig ligans första huvudsponsor någonsin – DHL.

HockeyNews.se fick en pratstund med Jonas Lindell och Mikael Stange, VD respektive marknadschef för DHL Sverige kring varför det blev just SDHL och hur man ska ta nästa kliv tillsammans för att utveckla verksamheten. 

– Vi tittar på många roliga aktiviteter.

ANNONS



DHL är ett av världens största logistikföretag och har synts i flera olika sportsammanhang senaste åren, när man sökte efter ett alternativ inom damidrotten kom SDHL fram som ett alternativ, något som gjorde Jonas Lindell, VD förvånad. 

– Vi har sponsring i en massa olika idrotter, i Sverige framförallt i Allsvenskan i fotboll och Vasaloppet där vi tar hand om både skidåkning och cykling. Vi sökte ett alternativ för damidrott och då kom den här möjligheten upp som jag faktiskt tycker är märkligt att ingen annan hade tagit före oss.

Är det första damidrotten ni går in i här i Sverige?

– Ja, i den här storleken, det är det första men inte den sista. Jag hoppas att vi kan göra en massa bra saker tillsammans förutom det rent kommersiella om vi ska kunna hjälpa SDHL att växa precis som vi växer. 

Har du några punkter som du skulle vilja göra med damhockeyn?

– Vi har många goda idéer framför oss, rent konkret går vi naturligtvis in med pengar i verksamheten men det finns lite roliga spår i det här.

LÄS MER: Efter stora TV-avtalet – här kommer nästa glädjebesked för SDHL 

SDHL kunde i fredags berätta om att C More tillsammans med SVT kommer att storsatsa på sändningarna från ligan med start i höst. Nu vill Mikael Stange, marknadschef på DHL Sverige kunna ta vidare och fortsätta att förbättra den kommersiella biten ihop med SDHL för att öka intresset. 

– Ett spår som vi har varit inne på är att se över det faktum att man inte har ett centralt biljettsystem. Där har vi en massa it-kompetens och duktiga personer i DHL så det är något som vi tillsammans kommer utreda, för att ge ett exempel. 

– Vi har också diskuterat en fanshop, något som inte finns från SDHL:s sida i dag. Det är också något vi kommer att sätta oss ned och titta på tillsammans, så det finns många saker på bordet här. 

Se hela intervjun i spelaren ovanför

50% rabatt i 3 månader Skaffa PLUS. (Säg upp när du vill.)

Ämnen i artikeln

ANNONS