HockeyNews
PLUS

I samarbete med

SvS - Top Balk
Svenska Spel Sport & Casino AB. Åldersgräns 18 år. Stödlinjen.se

Vill gå längre än 2019: "Då kommer vi flyga"

ANNONS

Oscar Nord har varit med om upp- och nedgångar under åren i AIK.

Nu hoppas han att kunna gå hela vägen – och inte förlora den avgörande matchen som 2019.

– Man har sett det mesta i den här klubben genom åren, säger han till Hockeynews.

ANNONS

Grundserien är över. Slutspelet knackar på dörren och för AIK finns det förhoppningar om att gå långt. 

– Jag har alltid haft en stark tro på den här gruppen. Det är klart att vi har haft tuffa stunder men någonstans har vi hittat någonting att gå ihop som en grupp. Vi jobbar jäkligt hårt för varandra varje kväll, säger Oscar Nord, forwarden som var med när AIK senast var och nosade på SHL. 

Det var säsongen 2018/19, under Tomas Mitells ledning, då man föll i finalserien mot Oskarshamn. Efter det har man aldrig varit nära, och sedan slutspelet infördes aldrig tagit sig förbi kvartsfinal. 

– Man har sett det mesta i den här klubben genom åren. Jag har tagit lärdomar av det. När det har varit tuffa tider den här säsongen så är det klart att jag som har varit här länge försöker göra det jag kan, ingjuta mod i gruppen och verkligen ha en tro på att vi är ett starkt lag. Får vi ihop det här så kommer vi flyga, säger Nord. 

Han hoppas att rutinen spelar in nu när slutspelet börjar, men en lärdom har 28-åringen från de tidigare säsongerna. 

– Man spelar ju tätt inpå, varje match. Så det gäller framförallt att ha ett kort minne. Det är en ny match hela tiden och det gäller att kunna ladda om. Så det är väl framförallt det man har med sig. Det är den viktigaste biten, säger han. 

AIK är Hockeyallsvenskans bästa lag sett till andra halvan av säsongen. 

Så vilka förväntningar har han själv på laget?

– När man håller på med det här så handlar det om att vinna. Alla spelar för att vinna. Alla vill stå där och ha vunnit sista matchen. Annars kan man nästan strunta i det. Men det är klart, det kommer vara tufft. Det är spännande tider som kommer. Det ska bli kul, säger han.

Kommentarer

Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.
Skaffa PLUS
ANNONS

Ämnen i artikeln

Skriven av

Andreas har arbetat som sportjournalist och följt svensk hockey på nära håll i över 20 år. Han har varit en del av Hockeynews sedan augusti 2024.

Innan dess var han profilerad hockeyskribent på Länstidningen i Södertälje men har även arbetat för Gefle Dagblad och Arbetarbladet, TT, Hockeypuls och Gotlands Tidningar.

Han har bevakat SHL, Hockeyallsvenskan, NHL, VM och JVM och har under flera år även hörts som kommentator i TV4 på matcher från Hockeyallsvenskan samt SHL och SDHL.

Drivet ligger i att berätta nyheter eller skriva nördiga reportage, personliga berättelser eller om stora hockeyfrågor som rör ekonomi, elitlicens, seriesystem och tv-avtal.

Största hockeyminnen: ”VM-guldet 1992. Arto Blomsten satte 5–2 i tom kasse i finalen mot Finland. Jag var sex år, satt klistrad framför tv:n och blev helt fast. Men även Brynäs SM-guld 1999, Tre Kronors OS-guld 2006 och Södertäljes avancemang till Elitserien 2007 är ögonblick som format mig".

Läs också

ANNONS

Samarbetspartners

SveaCasinoPafHajperSpeedyBet1x2