En gång i tiden var enda utbudet radioröster och sedan tv-bilder från fjärran länder där idrottshistoria skrevs.
När jag själv ville bli sportjournalist, var drömmen Expressen eller Aftonbladet – som bevakade det största som hände över hela världen.
Jag fick också se allt ifrån David Beckham slå in en avgörande straff mot Tyskland på den nordligaste av Japans öar under VM 2002 till att hälsa på Bill Clinton på New Yorks gator efter 11 september-attackerna; och skickade därefter under många år som chef medarbetare till jordens – faktiskt – alla hörn.
Att vara på plats kan 2024 framstå som inte alls lika nödvändigt. Information är en tweet bort, bilder strömmas och en publicering kräver bara ytterligare några rader, kanske ett klipp och ett sista knapptryck.
Journalistik som via stora traditionella förstasidor på nyhetssajter, eller Googles rekommendationer, matar en stor publik. Inte sällan i kombination med journalister som på distans diskuterar vad som händer.
Under tio månader som ägare av Hockeynews.se har vi testat en annan taktik. Våra reportrar som är superintresserade av ämnet och kan en himla massa har varit på så många träningar och matcher som möjligt. De har inte ägnat sig åt enskilda gräv, gått tillbaka till händelser förr i tiden, eller letat länge efter den oväntade berättelsen långt bortom strålkastarnas sken – utan har lagt allt sitt fokus på att ta reda på mer åt en intresserad publik, genom att åka dit det händer.
När Stanley Cup-finalerna kom hem till Kanada var Viaplay på plats som innehavare av rättigheterna, men ingen svensk journalist från de traditionella svenska nyhetsmedierna – enbart Henrik Sjöberg, på plats för Hockeynews läsare och tittare som intervjuade stjärnor.
När Edmonton Oilers i går vann Stanley Cup-final fem nere i södra Florida (plus 30 och sol utanför rinken) så innebär det att det blir match sex i nordvästra Kanada på lördag.
500 mil bort!
Så nu är Hockeynews Henrik Sjöberg på flyget igen för att podda och filma – och göra journalistik.
Är det värt det? För en sportsajt som inte har mediestöd eller riskkapital utan ägs av redaktionen själv.
Svaret från publiken har under säsongen varit ett rungande JA.
Hockeynews har ökat publiken med över 200 procent och är uppe i fler än 800 000 unika besökare i månaden. De som vill ta del av allt innehåll köper vår nystartade PLUS-tjänst. Och under Stanley Cup-slutspelet följer många vår videopodd Shoot the puck på Spotify varje dag.
Sverige är bra på hockeyjournalistik. Johan Svensson på Expressen är så vass på nyheter att jag propagerat för att han borde föreläsa på journalisthögskolan och Sportbladets rosa varumärke är starkt även på is.
Hockeynews.se är inte heller den enda nya aktören.
Men i tider med återkommande upprop om att få mer mediestöd och när traditionella aktörer ser att de gör sin affär på andra sätt än att åka dit det händer, så kanske Hockeynews modell kan tjäna som inspiration. För allt från kriminaljournalistik till kriget i Ukraina.
När influencers tog över på sociala medier, hängde medieprofiler på i poddar och nyhetsbrev – men journalisterna har varit senfärdiga med att tjäna på att korta avståndet mellan sig själva och publiken som vill ha just deras innehåll.
Den senaste tiden har ett par av Sveriges vassaste hockeyjournalister, Mattias Persson från Allehanda i Örnsköldsvik, och Andreas Hanson från Länstidningen i Södertälje, kommit till oss i Hockeynews satsning inför nästa säsong.
Jag tänker att många journalister, även inom andra områden än hockey, vill vara ute och göra mer journalistik om det som händer.
Att publiken önskar det är jag helt säker på.
Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.