HockeyNews
PLUS

I samarbete med

SvS - Top Balk
Svenska Spel Sport & Casino AB. Åldersgräns 18 år. Stödlinjen.se

"Tufft att lämna ett jobb du brinner för"

ANNONS

Cam Abbott lämnar Ängelholm – men inte huset. Den tidigare Rögletränaren går in på sin andra säsong som huvudcoach i AHL-laget Chicago Wolves. Den här gången följer familjen med till USA, skriver HD.se.

ANNONS

bbott fick lämna Rögle i december 2023 efter sex år som huvudtränare.

Tiden i klubben beskriver han fortfarande med värme.

– Mina barn har spelat hockey där i vinter, de har en fantastisk organisation. Att jag fick lämna mitt jobb betyder inte att känslorna för laget och viljan att de ska lyckas försvinner, säger han till HD.se.

Efter ett år där familjen var kvar i Ängelholm väljer de nu att flytta med. Huset i Ängelholm ska dock hyras ut, inte säljas.

– Det här är hemma, jag är svensk och jag älskar området”, säger Abbott till HD.se.

ANNONS

Cam och tvillingbrodern Chris Abbott lyfte Rögle från botten till toppen med bland annat en SM-final 2021 och ett CHL-guld året därpå.

Men efter en tung start på säsongen 2023/24 tog resan slut.

– Vi kräver att spelarna ska gå in helhjärtat. När man gör det själv blir återhämtningen svårare, det är tufft att bli av med ett jobb man brinner för, säger Abbott.

I Chicago väntar nu ett nytt år i en utvecklingsliga där huvuduppdraget är att förbereda spelare för NHL. Målet för honom själv är tydligt: fortsätta växa som tränare och bygga lag på lång sikt.

Abbott betonar att erfarenheterna från Rögle har gett honom perspektiv på både hockey och livet. Familjen är numera hans ”lag nummer ett”.

Kommentarer

Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.
Skaffa PLUS
ANNONS

Ämnen i artikeln

Skriven av

Läs också

ANNONS

Samarbetspartners

SveaCasinoPafHajperSpeedyBet1x2