SHL och SDHL har inlett ett partnerskap med Red Bull – något som väckt starka reaktioner. Supportrar har protesterat med banderoller och ämnet har diskuterats hett på sociala medier.
Nu delar flera supporterföreningar runt om i landet med sig av sina tankar till Hockeynews.
För bara några dagar sedan meddelades det att SHL och SDHL inlett ett långsiktigt partnerskap med Red Bull, som nu blir ligornas officiella energidryckspartner. Samarbetet inleds från och med säsongen 2025/26 och sträcker sig över två år.
Nyheten har väckt starka reaktioner bland supportrar, med hänvisning till vad Red Bull representerar och deras tidigare samarbeten inom sportvärlden. Under SHL-premiären visade fansen sitt missnöje – banderoller syntes på flera håll i landet, där både hemma- och bortaklackar enades i gemensam protest mot avtalet.
I Karlstad, när mötet mellan Färjestad och Rögle gick till förlängning, presenterades den som “Red Bull Overtime” – något som väckte stor förvåning och kritik. Reaktionerna har varit många, och flera inlägg på sociala medier vittnar om ett utbrett missnöje.
Hockeynews har tagit del av reaktioner från supporterföreningar runt om i landet och undersökt vad fansen efterfrågar för svar och förtydliganden från SHL:s ledning.
ANNONS
Angel Island Army
Johan Kronberg, ordförande i Angel Island Army – supporterföreningen till Rögle BK – menar att Red Bull inte hör hemma i SHL och att företaget saknar plats inom svensk hockey överhuvudtaget.
"Det är inget vi är positiva till", skriver han i ett mejl till Hockeynews.
Kommentarer
Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.
För bara några dagar sedan meddelades det att SHL och SDHL inlett ett långsiktigt partnerskap med Red Bull, som nu blir ligornas officiella energidryckspartner. Samarbetet inleds från och med säsongen 2025/26 och sträcker sig över två år.
Nyheten har väckt starka reaktioner bland supportrar, med hänvisning till vad Red Bull representerar och deras tidigare samarbeten inom sportvärlden. Under SHL-premiären visade fansen sitt missnöje – banderoller syntes på flera håll i landet, där både hemma- och bortaklackar enades i gemensam protest mot avtalet.
I Karlstad, när mötet mellan Färjestad och Rögle gick till förlängning, presenterades den som “Red Bull Overtime” – något som väckte stor förvåning och kritik. Reaktionerna har varit många, och flera inlägg på sociala medier vittnar om ett utbrett missnöje.
Hockeynews har tagit del av reaktioner från supporterföreningar runt om i landet och undersökt vad fansen efterfrågar för svar och förtydliganden från SHL:s ledning.
Angel Island Army
Johan Kronberg, ordförande i Angel Island Army – supporterföreningen till Rögle BK – menar att Red Bull inte hör hemma i SHL och att företaget saknar plats inom svensk hockey överhuvudtaget.
ANNONS
"Det är inget vi är positiva till", skriver han i ett mejl till Hockeynews.
Kronberg och Angel Island Army uttrycker en tydlig förhoppning om att få ett svar från SHL och en förklaring till beslutet.
"Hur tänkte ni med detta avtal, trodde ni på riktigt att supportrarna skulle ta i mot det med öppna armar?", undrar han till SHL.
Järnkaminerna
Viktor Adolfsson, ordförande för Järnkaminerna – supporterföreningen till Djurgårdens IF – är starkt kritisk till samarbetet. Föreningen anser att det är högst olämpligt att blanda in Red Bull i någon form av verksamhet som rör svensk lagidrott.
ANNONS
"Deras historia världen över inom den sfären har handlat om att dels jippofiera ligor och arrangemang men framför allt om att ta över klubbar och byta klubbmärke och färger. Visst, vi har regler som skyddar våra föreningar på ett sätt med 51%-regeln, men den finns även i Tyskland där Red Bull ändå lyckades ta över Leipzig. Ger man Red Bull lillfingret finns det risk att de slukar hela handen och sedan resten av kroppen. Bara faktumet att förlängningen direkt kallas Red Bull Overtime visar väl ungefär vart vi är på väg.", skriver Adolfsson i ett mejl till Hockeynews.
Adolfsson och Järnkaminerna ser endast ett utfall på det hela.
"Den enda rätta informationen hade varit ett pressmeddelande om att avtalet bryts i förtid."
14-3 Örebro
Kajsa Eklind, ordförande för supporterföreningen 14-3 Örebro, förklarar att även de ställer sig emot Red Bulls intåg i SHL.
ANNONS
"51%-regeln är något av det finaste vi har i svensk idrott. Att öppna dörren för Redbull anser vi vara att ge dem en chans att påverka, att ge dom första steget mot att göra som de bevisligen har gjort i andra delar av världen. Där Redbull drar fram dör klubbhistoria.", skriver Eklind i ett mejl till Hockeynews.
Supporterföreningen till Örebro vill att SHL visar supportrarna respekt genom att tydligt redogöra hur 51-procentsregeln skyddas och vilka stadgar som förhindrar påverkan från externa partners.
"51%-regeln är en väsentlig grundsten i svensk idrott och det ska därför ligga i hela idrotts-Sveriges främsta intresse att bevara den. Utan den är svensk idrott som vi känner till den idag ett minne blott. Att förneka att risken är överhängande samtidigt som man exempelvis väljer att döpa om övertiden till ”Red Bull Overtime” känns som hyckleri på en hög nivå. Att pausa konceptet på obestämd tid känns snarare som ett försök till att tysta vår oro istället för att lyssna på oss. Att förminska supportrars oro för att 51%-regeln är hotad känns som ett hån mot all tid som dedikerade individer lägger, både i och utanför hallen."
Hon utvecklar:
ANNONS
"Medlemmarna i klubbarna är vad som tagit svensk hockey till vart vi är idag. Vi hängivna medlemmar ÄR svensk hockey och svensk hockey är inget utan oss."
Lakers Lakejers
Oscar Gustavsson, vice ordförande i Lakers Lakejer – supporterföreningen till Växjö Lakers – uttrycker oro över Red Bulls intåg i svensk hockey.
"Även om det i nuläget inte innebär ett direkt hot mot 51 %-regeln, riskerar det att bana väg för en utveckling där kommersiella intressen och multinationella företag får ett allt större inflytande över svensk ishockey.
Red Bull har i andra europeiska ligor visat att de kan ta över och omforma klubbar efter sina egna kommersiella intressen, ofta på bekostnad av lokal förankring, medlemsinflytande och traditioner. Att släppa in en aktör som öppet har en historik av att kringgå eller utmana medlemsstyrda strukturer innebär att vi öppnar dörren för ett paradigmskifte där föreningsdemokratin urholkas.", skriver han i ett mejl till Hockeynews.
ANNONS
Lakers Lakejer anser att svensk hockey måste värna den unika modell där medlemsägda föreningar står i centrum, och inte ge vika för aktörer vars långsiktiga mål riskerar att stå i konflikt med det.
"En tydlig redogörelse för avtalets innehåll, villkor och löptid. Klargöranden kring vilka rättigheter, inflytande eller beslutsmandat Red Bull får genom avtalet. En riskbedömning av hur detta samarbete kan påverka svensk hockeys oberoende och framtida styrning. En plan för hur SHL avser att säkerställa att externa aktörer inte får möjlighet att påverka medlemsstyrda föreningars beslut eller struktur.
Vi anser att det är av största vikt att SHL agerar proaktivt och öppet, så att medlemsföreningar och supportrar får insyn och kan värna den demokratiska grunden vår idrott vilar på."
Brynäs Supporterklubb Väst
Martin Åsefeldt, ordförande för Brynäs supporterförening i väst, menar att det hela kanske har blivit lite väl uppförstorat. Samtidigt tycker han att energidryckesföretag – oavsett vilket – bör hålla sig borta från idrotten.
ANNONS
"Tycker väll att det har blivit en större grej än vad det är. Däremot tycker vi att energi drycker överlag borde hålla sig borta från idrotten och dess inflytande på framförallt unga idrottare. Nocco är en annan aktör som förknippas mycket med ishockey och det är ju inte bättre än redbull.", skriver han i ett mejl till Hockeynews.
Supporterföreningen har inga större krav från SHL.
"Så länge det körs med öppna kort och man är tydlig med informationen så räcker det. Finns det klausuler eller löften mellan raderna. Det är nog sånt som är intressant."
Kommentarer
Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.