HockeyNews
PLUS

Stanley Cup-mästarens unika samarbete

Johnny Oduya

Publicerad: 4 augusti 2024

FacebookXWhatsApp

Johnny Oduya vann Stanley Cup två gånger med Chicago Blackhawks.
Nu har han inlett ett unikt samarbete med NHL-klubben som ingen annan gjort tidigare.
– Hela varumärket och det som driver mig är att kunna hitta ett annat sätt att exponera sporten för en annan typ av demografi, säger Oduya till Hockeynews.

ANNONS

Efter våren 2018 la Johnny Oduya skridskorna på hyllan efter en lång och framgångsrik karriär.
Efter åren i Hammarby, Djurgården och Frölunda flyttade han över till Nordamerika och inledde sin NHL-karriär i New Jersey Devils.

Imponerande statistik
Via Atlanta och Winnipeg hamnade backen i Chicago Blackhawks och där blev han en stor del av klubbens historia och storhetstid.
Mellan 2012 och 2015 var han med och vann Stanley Cup två gånger och vid första tillfället hade svenskbacken bäst plusminus i hela slutspelet.

ANNONS

Johnny Oduya kan se tillbaka på en framgångsrik tid som hockeystjärna och efter karriären har han skrivit nya kapitel i sitt liv.
42-åringen har inom hockeyvärlden gjort sig känd för sitt intresse runt fysiken och kroppen – och han driver idag andningsstudion "Hale" i Stockholm.

"Det är första gången"
2021 lanserade han den första kollektionen från Atunya – kompressionsplagg som idrottare. En idé som växte fram under åren som hockeyproffs och det är nu det som ligger bakom ett unikt samarbete med Chicago Blackhawks.
– Vi har hållit på med det här i nästan två år och haft samtal om ett eventuellt samarbete. Det är första gången en spelare gjort en collaboration med Hawks och det är roligt att komma tillbaka dit och alltid roligt att ha något som man kan vara stolt över nu också, säger Oduya till Hockeynews.

ANNONS

Hur växte idén fram?
– Jag har alltid varit intresserad av att göra mer högkvalitativa grejer som håller som man kan ha under utrustning men även i gymmet eller när man springer eller åker skidor eller vad som helst. Ett material som ska vara som ett andra skinn på kroppen. Vi har en sån del som är performance-baserad, sen har vi även andra vanliga t-shirts och shorts och aktiv leisure och hoodies. Vi har använt allt det för det här samarbetet. Med Chicago är det naturligt att det blir den svarta färgen men annars har vi rödbrun och grön också med Atunya, säger Oduya som berättar att kollektionen finns tillgänglig i Blackhawks vanliga fansshoppar i den amerikanska staden.

ANNONS

Har spelarna fått testa på grejerna redan?
– Ja, lite spelare här och där har testat det här långt innan också och responsen har varit bra. Yngre spelare kör en del med helkropsställ med kardborre och sånt som man kan sätta dit olika skydd och damasker så det här är för lite äldre spelare men de upplever att de är sköna och det funkar och håller.

Hur är det för dig att ha det här samarbetet med Chicago efter allt du fått uppleva i klubben?
– Det är kul att ha lagom mycket connection till sporten i stort. Men hela varumärket och det som driver mig i det är att kunna hitta sätt att exponera sporten för en annan typ av demografi och kanske få den att se ut på ett annat typ av sätt och utmana lite runt det.

Oduya tillägger:
– Vi har flera olika projekt som jobbar runt det konceptet vare sig det är hockey i Kenya eller projektet "Hockey för alla" där vi hjälper till och försöker göra lite grejer i Husby och annars försöker vi se hur vi kan bredda sporten mer och mer och ta tillvara på din fina kulturen som finns och utveckla den helt enkelt.

Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.

Ämnen i artikeln

ANNONS