På fredagsmorgonen blev det officiellt att Skellefteås Filip Sandberg anmälts till disciplinnämnden för den huvudtackling han delade ut mot Timrås Robin Hanzl i 4–1-segern på torsdagen.
Situationsrummet hade granskat händelsen och anmält Sandberg för smällen mot Hanzl 57 sekunder in i den andra perioden.
”Pucken studsar framför Skellefteås mål och Sandberg spelar pucken ut mot långsargen. Timråspelaren nr 78 Robin Hanzl och en annan Skellefteåspelare åker mot pucken som båda spelarna spelar på. Pucken åker upp mot blålinjen när Sandberg kliver in framför Hanzl och tacklar denna med sin vänstra axel i huvudet”, skriver situationsrummet på SHL.se.
LÄS MER: Matchstraff för Sandberg efter ful huvudtackling
Filip Sandberg tilldömdes 5 + 20 utvisningsminuter och fick matchstraff vid underläge med 1–0. Kort efter matchstraffet, i spel fyra mot fyra, kvitterade Skellefteå som sedan vände och vann med 4–1. Skellefteå möter Örebro hemma på lördagen och då kommer Filip Sandberg inte att vara med. Han blir istället avstängd från två SHL-matcher.
I sitt beslut skriver nämnden, att: ”Tacklingen, som sker från sidan och har varit möjlig att undvika, träffar endast huvudet. Den tacklade spelaren kan inte i någon väsentlig mån anses ha bidragit till att tacklingen träffar huvudet. Förseelsen sker i syfte att komma in framför spelaren. Tacklingen sker i låg fart.”

