NHL-draften 2026 handlar om mycket mer än bara vem som väljs först.
Den handlar om mod.
Den handlar om vilka NHL-chefer som vågar lita på sin egen scouting – och vilka som väljer den säkra vägen för att skydda sina jobb.
I natt finns det två stora svenska frågor som ska besvaras.
1. Ivar Stenberg mot NHL-pamparnas rädsla
Under flera år har Gavin McKenna varit det självklara förstavalet.
Nu är det inte lika självklart längre.
I flera mock drafts skiljer det rejält mellan spelarna i toppen och allt fler scouter lyfter fram Ivar Stenberg som den mest kompletta spelaren i årskullen.
Det är därför Toronto sitter i en extremt intressant sits.
Väljer de McKenna tar de det väntade beslutet. Skulle han inte leva upp till förväntningarna kommer få att ifrågasätta valet.
Men väljer de Ivar Stenberg...
...då satsar de hela sitt eget anseende.
Om McKenna sedan exploderar i San Jose samtidigt som Stenberg behöver ett par år innan han etablerar sig kommer kritiken mot Toronto bli brutal.
Det är därför jag säger att nattens stora fråga egentligen inte är McKenna mot Stenberg.
Den är:
Vågar NHL-cheferna välja den spelare de själva tror mest på – eller väljer de den spelare som är säkrast för deras egna jobb?
Jag hade tagit Ivar Stenberg.
Jag tycker att han har fler dimensioner i sitt spel, större potential att bli en komplett franchisecenter och en spelare som kan dominera i alla situationer.
Frågan är bara om Toronto vågar.
Och dessutom nu med omdiskuterade John Chayka som ny general manager och Mats Sundin som rådgivare!
Det skulle krävas ett enormt mod att välja Stenberg i det här läget som Maple Leafs befinner sig i. Men det kanske är nytt blod som krävs för att våga ta beslut som kan förändra förlorarmentaliteten i klubben.
2. Missar någon Viggo Björk väntar draftens största misstag
Den andra svenska historien handlar om Viggo Björk.
Jag förstår argumenten.
Han är inte störst.
Han är inte den mest explosiva skridskoåkaren.
Men jag tycker att alldeles för många stirrar sig blinda på mätbara detaljer.
Titta istället på hockeyspelaren.
Efter jul var han enligt mig och många andra SHL bästa center.
Han var förste forward ut på isen i ALLA lägen för Djurgården – oavsett spel i numerärt underläge eller överläge i alla möjliga konstellationer.
I JVM var han en av Sveriges bästa spelare.
Hans speluppfattning, hans tvåvägsspel och hans förmåga att göra sina lagkamrater bättre håller absolut toppklass.
Men det som imponerar mest är egentligen personen.
Jag har träffat honom under flera år.
Han är lugn.
Trygg.
Ödmjuk.
Samtidigt finns ett tydligt självförtroende och en enorm vinnarskalle.
Allt runt honom signalerar framtida NHL-stjärna.
Därför tycker jag att han ska gå topp fyra.
Gör han inte det kommer vi om några år titta tillbaka på den här draften och konstatera att ett antal klubbar gjorde ett av sina största misstag.
Buffalo.
Vancouver.
Rangers.
Blir någon av dem erbjuden chansen ska de inte tveka en sekund.
De ska springa upp till podiet.
Svensk draftfest väntar
Bakom de två största namnen finns dessutom flera spännande svenskar.
Alexander Command har rusat på många rankingar under våren.
Malte Gustafsson väntas bli en av de första svenskarna efter Stenberg och Björk.
Dessutom finns namn som Elton Hermansson och flera andra som hoppas få höra sina namn ropas upp.
Men när draften summeras kommer jag framför allt att titta på två saker.
Vågade Toronto gå sin egen väg?
Och hur många klubbar kommer om några år ångra att de lät Viggo Björk glida förbi?
•••
01.00 i natt drar det igång för er som vill ha svaren live!