HockeyNews
PLUS

SHL slår tillbaka mot kritiken: ”Direkt felaktigt”

Jenny

Publicerad: Idag 17:19

FacebookXWhatsApp

SHL:s nya sponsoravtal med Red Bull har väckt starka reaktioner bland hockeysupportrar. Flera menar att energidryckesjätten inte hör hemma i svensk idrott och att samarbetet riskerar att underminera traditionella värderingar.

ANNONS

Supporterföreningen Hockeyunionen skriver att ”samröre med den typen av partners är oetiskt”. Djurgårdens supportrar Järnkaminerna går ett steg längre och kräver att avtalet rivs upp, skriver Aftonbladet.

Bakgrunden till kritiken är främst Red Bulls historik inom fotboll, där klubbar tagits över och fått både namn och identitet förändrade. En oro som nu spritt sig till hockeyn – men SHL avfärdar påståendena.

– Den diskussion att detta sponsoravtal skulle äventyra 51-procentsregeln är direkt felaktig, säger SHL:s vd Jenny Silfverstrand i ett uttalande.

Hon betonar att ingen partner kan påverka ägarskapet i klubbarna och att SHL står bakom regeln fullt ut.

En annan invändning gäller energidryckers påverkan på unga. Där lovar SHL att ta ansvar för hur varumärket syns. Samarbetet ska enligt Silfverstrand handla om att skapa fler hockeyintresserade och nya upplevelser för supportrar.

– Red Bull har tydliga riktlinjer kring marknadsföring, precis som vi, säger hon.

Frågan många ställer är varför SHL ändå valt Red Bull som partner trots protesterna. Svaret är enkelt: ekonomin.

– De centrala intäkterna står för 30–55 procent av klubbarnas totala intäkter. Partnerskapen är avgörande för att verksamheterna ska fungera, säger Silfverstrand.

Kommentarer

Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.
Skaffa PLUS

PLUS gratis i 2 mån. Lås upp hela sajten – få PLUS. (säg upp när du vill)

Halva priset på TV4 Play Sport Hockey – få kod med Hockeynews här! (Annons)

ANNONS