HockeyNews
PLUS

Anis & Berra – SHL:s jakt på jätteuppsving

SHL
Foto: Bildbyrån & TikTok

Publicerad: Igår 15:09

FacebookXWhatsApp

SHL tar hjälp av influencers som Anis Don Demina och Behrouz ”Berra” Badreh för att nå ut till en ny publik.

Men samtidigt vill SHL inte skrämma bort de redan frälsta.

– Vi har ett jätteuppsving på TikTok där vi just nu når en mycket bredare målgrupp och väldigt många yngre kvinnor som har börjat intressera sig och det är superroligt att fler hittar oss, säger Johanna Alba på SHL.

ANNONS

Efter pandemin har intresset för SHL-hockey bara ökat och publikrekord efter publikrekord sätts.

Så var det både 2022/2024 och 2023/2024.

För att ytterligare bredda publiken har SHL tagit influencers till hjälp.

– Det är en del när vi jobbar för att nå nya målgrupper helt enkelt. Det jobbar vi med på olika fronter. Vi har haft lite influencer-samarbeten tidigare med Anis och ”Berra” där de har varit hos Modo och Örebro. De var senast på upptakten och intervjuade alla spelare och tränare i sin podd, berättar SHL:s kommunikationschef Johanna Alba.

ANNONS

Så sent som den här veckan gjordes ett besök hos de regerande mästarna Skellefteå med ett tiotal influencers.

– Vi gjorde en influencer-resa till Skellefteå där de fick testa på att både spela och kolla match och träffa lite spelare. Det är en del i att få fler att få upp ögonen för våra fantastiska sport, säger Johanna Alba.

Välkände influencern Joakim Lundell är en stor LHC-supporter.

– Många influencers har ett hockeyintresse och gör saker själva runt våra klubbar och våra matcher. Vi kommer absolut att fortsätta jobba mot nya målgrupper. Det är ett superviktigt uppdrag som vi inom SHL har, att helt enkelt öppna dörren för fler.

ANNONS

Och på SHL märker man goda resultat.

– Vi har ett jätteuppsving på TikTok där vi just nu når en mycket bredare målgrupp och väldigt många yngre kvinnor som har börjat intressera sig och det är superroligt att fler hittar oss.

Nästa steg är att få nya ungdomar att ta sig till arenorna och börja gå på matcher.

– Det hoppas vi verkligen. Dels har vi slagit publikrekord de senaste säsongerna och nu har vi bara två omgångar kvar men det ser väldigt positivt ut även i år så vi ser ett ökat intresse generellt. Det ser vi även i andra mätningar och i följarskap och räckvidd på sociala medier för både oss och klubbarna. Ett ökat intresse ser vi redan och ett stadigt sådant.

ANNONS

Johanna Alba tillägger:

– Sedan får vi väldigt mycket kommentarer, framför allt på TikTok.

Från SHL tror man inte att den redan stora och engagerade hockeypubliken ser något bekymmer med att det dyker upp ”TikTok-fans” på arenorna.

– Det viktiga är väl att olika saker lockar olika människor och att vi inte ska sluta med det ena eller det andra utan olika supporterskap ska få finnas. Fokus på nya målgrupper innebär inte att vi ska jobba annorlunda på de saker vi redan gör bra. Det här är en separat del för att ge olika ingångar till sporten hockey, säger Johanna Alba.

Slutspelsfeber! 1kr/1mån. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.

ERBJUDANDE med Hockeynews: 1 mån/halva priset på TV4 Play Sport Total (utan bindningstid)

Ämnen i artikeln

ANNONS