För mig har SM-finalen alltid varit vårens höjdpunkt – folkfest, publikvrål och feststämning. Men i år... något skaver.
SM-final 20:00 en röd dag? Förlåt, men vem tyckte det var en bra idé?
Vad säger det egentligen, när TV4 väljer att lägga nedsläpp så sent – på en dag där kalendern är så gott som tom? Det finns inga naturliga hinder. Bara ett beslut att låta reklamintäkter väga tyngre än publiken.
Nedsläpp 20:00 innebär att småbarnsfamiljer, som kanske sett fram emot att få uppleva en SM-final på plats, tvingas tänka om. Vem vill ta med familjen på hockey och komma hem mitt i natten? Det är ju faktiskt så det kan bli vid en eventuell övertid.
SM-finalen ska vara för alla, yngre som äldre.
Jag har full förståelse för tv-avtalets betydelse och pengarna det ger klubbarna. Och på en vardag kanske vi får acceptera 20:00 emellanåt. Men på en röd dag? Ärligt talat – sluta med det tramset genast.
Lägg finalen 15:00, 16:00 eller rentav 18:00 om så krävs. Men 20:00, allvarligt?
För att inte tala om bortaföljet. Det är långt mellan Gävle och Luleå. Folk ska upp och jobba dagen därpå. En normal matchstart på eftermiddagen – då hade det gått att bila hemåt i tid, kanske till och med hinna med ett flyg. Men nu? Nu krävs en extra semesterdag. För vad? För att ett tv-bolag bestämt att bästa sändningstid inte är när det passar publiken, utan när reklampengarna väger tyngst.
Svensk hockey är beroende av sina fans. Av de som går på matcherna, som följer sina lag i ur och skur, som prioriterar ståplats framför tv-soffan. De förtjänar bättre än så här.
Och det handlar inte bara om barnfamiljer eller bortasupportrar. Det handlar om vad vi vill att SM-finalen ska vara. En tv-produktion? Eller en levande folkfest med fullsatta läktare och passion på riktigt?
Ska SM-finalen ses som svensk hockeys största scen så får vi banne mig också ge publiken vad den förtjänar – och inte jaga iväg dem i reklamens namn.
Skärpning.