AIK har inte spelat i SHL sedan 2014. Då åkte laget ur trots spelare som Christian Sandberg, Jonas Liwing, Mattias Janmark, Marcus ”Lilliz” Nilsson och Esa Pirnes i laget.
Och efter fyra år utan slutspelshockey och med rätt svalt publikintresse på Hovet krävdes en rejäl satsning för att få AIK att resa på sig.
AIK-ledningen med vd:n Anders Olson pratade ihop sig med sponsorer och finansiärer och var tydlig med vad man ville åstadkomma.
Hade en bra bra grund av spelare att bygga med
AIK skulle bygga ett bättre lag utifrån en bra grund där spelare som Richard Gynge, Eric Norin, Daniel Muzito-Bagenda, Zion Nybeck, Oscar Nord och Filip Windlert var på banan.
Men AIK behövde sportsligt ta ett första steg för att få sponsorerna att förstå att det skulle vara en seröst menad satsning.
– Ja, det tycker jag, för att vi hade en tät dialog innan satsningen sattes på plats med många större sponsorer och partners. De förstod att det skulle bli nånting annat än vad det var de senaste åren i och med att vi skulle sätta ett slagkraftigare, och givetvis dyrare, lag på isen, säger AIK:s vd Anders Olson till Hockeynews.
Enligt Aftonbladet har AIK fått ihop 40 miljoner kronor att satsa över de tre åren som gäller för planen att nå SHL. Det är många miljoner det.
"Jobbar enligt plan"
– Jag vill inte gå in i detalj hur mycket, men det är en finansiell satsning om ett antal som görs över tre år. Vad gäller det så jobbar vi enligt plan, säger Olson.
Med Anton Blomqvist som huvudtränare, Fredrik Stillman som ny assisterande coach och med Niklas Persson som ny sportchef inhämtad från SHL-klubben Linköping byggdes ett nytt AIK.
Ett nytt målvaktspar med Antoine Bibeau och Tobias Normann. Med en toppback som Mathew Maione. Med skickliga och välscoutade nordamerikaner har AIK fått en fullträff sett till grundserien.
Siktade på toppen och nådde målet
AIK siktade på topp fyra. Laget blev trea och var på vippen att bli tvåa.
Anders Olson hummar nöjt. Han gillar det han har sett under framför allt andra halvan av grundserien.
– Jag ser på den med positiva ögon för vi visste att konkurrensen är väldigt hård. Hårdare än kanske någonsin och som du säger så gjorde vi en intern målsättningsplan att vi skulle vara topp fyra med allt vad det innebär. Och så hamnade vi trea och det är ju inom målbilden som vi hade satt upp. Det är vi glada för.
Skulle du säga att ni har fått valuta för era satsade pengar?
– Ja, det tycker jag för vi har ökat våra sponsorintäkter jämfört med de senaste åren. Vi har ett högre publiksnitt som jag tror är ungefär 500 mer per match och vi har ökade publikintäkter, och ökade merchandise-intäkter också för den delen. Det tycker jag är ett kvitto på att marknaden responderar på vår satsning.
Avsevärt mycket dyrare spelartrupp
Hur mycket dyrare är årets spelartrupp?
– Vill inte gå in på det heller, men avsevärt.
Skönt då att få de kvitton att det resulterar i någonting bättre sportsligt?
– Ja, visst är det så.
Hur mycket var du med och byggde årets spelartrupp då ni bytte sportchef från Christoffer Malm till Niklas Persson?
– Oerhört lite. Det var ett vakuum, ett litet glapp mellan att Malm försvann och Persson kom in, men Persson var engagerad långt innan han de facto var anställd i AIK. Så oerhört lite.
Olson byggde bro inom AIK
– Jag var med i diskussioner och byggde nån form av bro, men lagbygget i allt väsentligt är Perssons och tränarstaben.
När det gäller publiksnittet har det gått uppåt rejält för AIK. Från förra årets 4 107 till årets 4 631.
För bara två år sedan var AIK:s snitt 2 842 på Hovet, visserligen till en del påverkat av pandemin.
Nu hörs det på Hovet att AIK spelar hemmamatch… Publiksnittet har ökat med 12,8 procent senaste året. En markant förbättring.
AIK-klackens comeback
– Det är det. Vi har försökt att jobba med att reetablera AIK-klacken, för den var ju mycket mycket mintre under många år. Nu har vi en mycket bättre dialog med alla supportergrupperna. De känner sig mycket mer involverade. Givetvis tycker de också att det är roligare och intressantare att vara på Golden Hill när det går bra för laget. Jag tycker ändå att vi är på god väg att bygga tillbaka en rejäl klack, säger Anders Olson.
ANNONS: Se alla matcher i TV4 PLAY för 399 kr/mån – spara 900 kronor
ERBJUDANDE med Hockeynews: 1 mån/halva priset på TV4 Play Sport Total (utan bindningstid)