Hockeyallsvenskan står inför en osäker framtid på både sponsor- och mediesidan.
Speljätten Svenska Spel avslutar sitt samarbete med ligan, avslöjar Barometern-OT – samtidigt som tv-avtalet med TV4 löper ut efter säsongen vilket gör framtiden oviss.
ANNONS
Svenska Spel har sedan 2021 varit Hockeyallsvenskans spelbolagspartner, ett samarbete som enligt uppgifter till Barometern-OT genererat omkring tio miljoner kronor per säsong. Men nu står det klart att avtalet inte kommer att förlängas.
– Vi är väldigt nöjda med samarbetet och kommer satsa fullt ut under resten av den här säsongen. Men vi har varit måna om att meddela i god tid att vi inte kommer att förlänga avtalet för att ge Hockeyallsvenskan bästa möjliga förutsättningar att hitta en annan huvudsponsor, skriver Nicklas Biverståhl, chef över sponsring hos Svenska Spel, i ett mejl till tidningen.
Enligt Biverståhl handlar beslutet om en strategisk omprioritering inom koncernen.
Samtidigt väntar en annan utmaning. Hockeyallsvenskans tv-avtal med TV4 går ut efter säsongen, och ännu är det oklart vilken aktör som tar över sändningarna. Varje klubb har fått omkring sex miljoner kronor per säsong genom det nuvarande avtalet – pengar som är en viktig del av ligans ekonomi.
ANNONS
Sportjournalisten och TV4-profilen Olof Lundh, som nyligen släppt en bok om just sporträttigheter, ser en tuff situation framför sig, eftersom tv-marknaden förändrats sedan 2023 då tv-bolagen drog åt svångremmen rejält.
Han bedömer att flera av de stora streamingaktörerna som HBO/Max eller Disney+ inte kommer att gå in i budgivningen. SVT skulle också kunna vara ett alternativ, även om Olof Lundh bedömer det som tveksamt, säger han till Barometern-OT. Viaplay finns givetvis som en aktör. Ett annat alternativ kan vara stora mediehus som Bonnier (Expressen med flera) och Schibstedt (Aftonbladet).
Han beskriver läget som ”ett jädra knivigt läge” för Hockeyallsvenskan.
– Hockeyallsvenskan själv skulle aldrig säga det, men det är ett jädra knivigt läge för dem. Det är ingen hemlighet att hockeyallsvenskan har varit ute och pratat med många aktörer. Och det är klart att de gärna hade velat veta detta långt tidigare. Det skapar en osäkerhet.
Enligt Lundh handlar det inte bara om pengar – utan också om synlighet.
– Det är ju inte bara rättighetspengar de är ute efter. De vill ju också att alla ska kunna se allt. De behöver en streamingaktör. Oavsett om det är TV4, Viaplay eller Discovery. Men de behöver någon som kan exponera varenda match. En stor plattform så att klubbarna kan säga till sponsorer: ”Ni kommer synas i tv”. Där har TV4 en fördel. Alternativet är hockeyallsvenskans agenter får in en aktör som tycker att det är en rättighet som inte är alltför dyr och som är värd att testa vad de kan få för avtryck på.
ANNONS
Kommentarer
Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.