Kommentarer
PLUS gratis i 2 mån. Lås upp hela sajten – få PLUS. (säg upp när du vill)
SHL:s nya sponsorsamarbete med Red Bull har på kort tid blivit hockeysveriges hetaste diskussionsämne. Under helgen protesterade flera klackar runt om i ligan – och nu skärper Färjestads supportrar tonen.
– Vi spelar om poäng, inte för att bjuda på ett cirkusnummer, skriver Bryggeriet på sina sociala medier.
Vid framtida förlängningar i Färjestads matcher kommer stora delar av ståplats att lämnas tomma. Aktionen är en tydlig markering mot det uppmärksammade avtalet med Red Bull, som fortsätter att väcka starka känslor.
I lördags syntes missnöjet tydligt på flera håll. Bandroller, ramsor och flaggor användes för att visa motstånd, och i Karlstad enades klackarna från Färjestad och Rögle i en gemensam sång riktad mot energidrycksjätten.
SHL:s vd Jenny Silfverstrand försökte dämpa kritiken genom att på ligans hemsida besvara frågor om samarbetet. Men många supportrar ser risker för hela den svenska idrottsmodellen, och lyfter särskilt fram vikten av att försvara 51-procentsregeln som garanterar medlemsinflytandet i klubbarna.
När lördagens match i Karlstad gick till övertid dök det nya konceptet upp på jumbotronen: ”Red Bull Overtime”. Exemplet blev ytterligare tändvätska för kritikerna.
Inför tisdagens hemmamöte med Malmö förklarade Färjestads klack Bryggeriet att man inte tänker acceptera utvecklingen. Om matchen går till förlängning kommer man lämna arenan.
– Vi vet att vissa anser att vi sviker laget, men det här handlar om att stå upp när vår sport är på väg åt fel håll. Vi hoppas att fler går med oss. Vi spelar för segern – inte för ett jävla spektakel, skriver Bryggeriet.
Gruppen kräver nu att SHL river upp avtalet med Red Bull.
PLUS gratis i 2 mån. Lås upp hela sajten – få PLUS. (säg upp när du vill)