I samarbete med

ANNONS: Här är sommarens schema för JRM SummerCamp
Marcus Karlberg är officiellt klar för Modo.
Och han får därmed pappa Mikael som tränare, igen.
– Jag vet att jag passar bra in i det sätt han vill spela hockey, säger forwarden.
MoDo Hockey har nu presenterat forwarden Marcus Karlberg, som ansluter från Leksands IF på ett ettårskontrakt.
Den 26-årige högerskytten har tillbringat större delen av sin karriär i Leksand, där han gått hela vägen från juniorverksamheten till SHL-laget. Nu väntar ett nytt kapitel i Örnsköldsvik.
– Jag vill vara en del av loket som tar oss framåt, säger Karlberg på klubbens hemsida.
Karlberg kommer närmast från spel i SHL och svarade för 24 poäng (13+11) på 51 matcher under säsongen 2024/25, vilket är hans främsta notering på seniornivå.
Övergången innebär också en återförening med MoDos huvudtränare Mikael Karlberg – Marcus pappa. Duon arbetade tillsammans under flera säsonger i Leksand, men enligt nyförvärvet var det inte den avgörande faktorn bakom flytten.
– Att han är tränare spelar mindre roll för mitt beslut än vad folk förmodligen tror. Jag vet att jag passar bra in i det sätt han vill spela hockey och att jag fungerar i den miljön, säger Karlberg.
Efter flera år i SHL ser han nu fram emot att ta sig an Hockeyallsvenskan igen.
– Jag har vuxit mycket som spelare under mina år i SHL. Jag har blivit bättre i det defensiva spelet och utan puck, men offensivt är det där jag ska bidra mest med spets och fart, säger han.
Sportchefen Henrik Gradin är nöjd med att ha säkrat ytterligare ett nyförvärv till truppen.
– Vi är väldigt glada över att Marcus valde att komma till oss. Det är en hårt arbetande forward med rutin, hög fart och offensiva verktyg som kommer att vara värdefulla för oss, säger Gradin.
Kommentarer
Skriven av
Andreas har arbetat som sportjournalist och följt svensk hockey på nära håll i över 20 år. Han har varit en del av Hockeynews sedan augusti 2024.
Innan dess var han profilerad hockeyskribent på Länstidningen i Södertälje men har även arbetat för Gefle Dagblad och Arbetarbladet, TT, Hockeypuls och Gotlands Tidningar.
Han har bevakat SHL, Hockeyallsvenskan, NHL, VM och JVM och har under flera år även hörts som kommentator i TV4 på matcher från Hockeyallsvenskan samt SHL och SDHL.
Drivet ligger i att berätta nyheter eller skriva nördiga reportage, personliga berättelser eller om stora hockeyfrågor som rör ekonomi, elitlicens, seriesystem och tv-avtal.
Största hockeyminnen: ”VM-guldet 1992. Arto Blomsten satte 5–2 i tom kasse i finalen mot Finland. Jag var sex år, satt klistrad framför tv:n och blev helt fast. Men även Brynäs SM-guld 1999, Tre Kronors OS-guld 2006 och Södertäljes avancemang till Elitserien 2007 är ögonblick som format mig".
