HockeyNews
PLUS

I samarbete med

SvS - Top Balk
Svenska Spel Sport & Casino AB. Åldersgräns 18 år. Stödlinjen.se

Fortsatt motigt för VIK – tappar storsponsor

ANNONS

Storsponsorn Anders Melhag hade lanserat ett eget förslag till ny styrelse i Västerås IK – men det föll inte medlemmarna i smaken. Nu har han valt att sluta sponsra helt.

– Jag kan inte lägga mer pengar på nåt jag inte tror på till hundra procent, säger han till Sveriges Radio

ANNONS

Västerås har haft två tunga säsonger sportsligt i rad, där man trots satsning för att ligga högre upp nätt och jämnt gått till slutspel. Ekonomiskt går det inte heller som man hoppats. Nytt minusresultat för säsongen, på 2,3 miljoner kronor. 23/24 var det 1,6 miljoner minus. 

Medan många konkurrenter har ökat sin omsättning kraftigt har VIK endast ökat omsättningen från 49 till 51 miljoner kronor mot säsongen innan, och det egna kapitalet minskade till en nivå som är bara cirka 400 000 kronor över vad som krävs för att nå kapitalkravet för elitlicens. 

Utmaningarna fortsätter dessutom. Nu rapporterar Sveriges Radio att en av klubbens storsponsorer hoppar av. Anders Melhag, som själv uppskattar att han gått in med 1,3 miljoner kronor den gångna säsongen, slutar nu sponsra helt. 

– Jag kan inte lägga mer pengar på nåt jag inte tror på till hundra procent, säger han till Sveriges Radio. 

Melhag hade själv lanserat ett förslag till ny styrelse och en riktning framåt, men valberedningens förslag blev ett annat – och detta antogs av medlemmarna på årsmötet. 

– Man verkar nöjda med det som varit, säger Melhag till SR om att inte ha fått stöd av medlemmarna för det koncept han hade lanserat. 

VIK ska alltså vända ekonomin i klubben, och det sportsliga, och det med en storsponsor mindre. Klubben har själva också kommunicerat att de sportsliga misslyckandena har påverkat klubbens intäkter. 

”Intäkterna framförallt på privatsidan, men även till viss del på företagssidan har såklart drabbats av den sportsliga missräkningen senaste åren och vi har även märkt av hur lågkonjunkturen drabbat oss. Samtidigt har kostnaderna till sporten ökat under året för att skapa en förändring samt få fart på intresset kring våra matcher” stod det bland annat att läsa på klubbens hemsida när årsbokslutet presenterades. 

Nya ordföranden Caroline Moselius säger till Sveriges Radio att hon vill fokusera på att lyfta ”ekonomin, sporten och organisationen som helhet” för att få en ”lite mer stabil verksamhet”. 

Kommentarer

Skaffa PLUS för att kommentera
Med en aktiv PLUS-prenumeration kan du kommentera, svara på andra och gilla kommentarer.
Skaffa PLUS
ANNONS

Skriven av

Andreas har arbetat som sportjournalist och följt svensk hockey på nära håll i över 20 år. Han har varit en del av Hockeynews sedan augusti 2024.

Innan dess var han profilerad hockeyskribent på Länstidningen i Södertälje men har även arbetat för Gefle Dagblad och Arbetarbladet, TT, Hockeypuls och Gotlands Tidningar.

Han har bevakat SHL, Hockeyallsvenskan, NHL, VM och JVM och har under flera år även hörts som kommentator i TV4 på matcher från Hockeyallsvenskan samt SHL och SDHL.

Drivet ligger i att berätta nyheter eller skriva nördiga reportage, personliga berättelser eller om stora hockeyfrågor som rör ekonomi, elitlicens, seriesystem och tv-avtal.

Största hockeyminnen: ”VM-guldet 1992. Arto Blomsten satte 5–2 i tom kasse i finalen mot Finland. Jag var sex år, satt klistrad framför tv:n och blev helt fast. Men även Brynäs SM-guld 1999, Tre Kronors OS-guld 2006 och Södertäljes avancemang till Elitserien 2007 är ögonblick som format mig".

Läs också

ANNONS

Samarbetspartners

SveaCasinoPafHajperSpeedyBet1x2