FÖLJ OSS
Ensam i en mansdominerad bransch – möt Nina Wennerström


Ensam i en mansdominerad bransch – möt Nina Wennerström


30 september

Sveriges första och enda kvinnliga hockeyagent, Nina Wennerström, berättar om känslan att vara ensam i en mansdominerad bransch, hur en vanlig arbetsvecka ser ut, svårigheterna med jobbet och om en middag i östeuropa som spårade ur.
– Hotellet de bokat in mig på visade sig därtill vara en bordell, berättar hon för HockeyNews.se. 


Att vara hockeyagent och kvinna är en sällsynt kombination, så pass ovanlig att Nina Wennerström är den enda i Sverige. Men könsskillnaderna är inget hon tänker på speciellt mycket. 

– Jag fokuserar inte speciellt mycket på manligt och kvinnligt utan på att göra ett bra jobb och har alltid känt att jag blivit respekterad och uppskattad i mitt arbete. Att jag skulle bli den första kvinnliga agenten någonsin visste jag inte förrän dagen innan jag skulle ta licensen, det är extremt förvånande för mig då agentyrket lämpar sig minst lika väl för en kvinna; det handlar om att vara affärsdriven, organiserad, pålitlig, kreativ, gilla marknadsföring, sälj och förhandlingar – egenskaper som kvinnor ofta besitter, berättar hon. 

Nina Wennerström startade livet som agent för fjorton år sedan, men inte inom hockeyn, utan tennisen. För tre och ett halvt år sedan valde hon att starta upp sin egen verksamhet, Wesport, som idag representerar världsstjärnor inom både tennis och ishockey. Tankarna på att starta upp eget uppkom efter att hon sett en film.

– Jag hade sett ’’Jerry Maguire’’ en gång för mycket. Jag jobbade för ett stort amerikanskt företag men hade en dröm om att bli egen företagare då jag såg att det fanns oerhört mycket att utveckla inom agentbranschen och de stora amerikanska agenturerna saknade värderingar som jag själv värdesätter högt. Jag såg också en möjlighet att bygga en organisation och ett team som jag själv valt och har 100% förtroende för, säger hon. 

Att vara agent är ett brett arbete, där ingen dag är den andra lik. Nina Wennerström liknar det vid en livsstil.

– Alla veckor ser olika ut och det är en blandning av att vara på turneringar, kontraktsförhandlingar, samt givetvis mycket möten med klienter, sportchefer, tränare och nuvarande sponsorer eller potentiella sponsorer. Därtill lägger vi ner mycket tid på samarbetet med vår NHL partner och även övriga internationella partners vi har för att säkerställa att vi har nära relationer och kontakter inom alla ligor. Jag lägger också ner mycket tid på utveckling och att ligga ett steg före; att hela tiden hitta de varumärken som vill investera i hockey, säger hon och fortsätter:

– Wesport representerar idrottsstjärnor inom ett flertal idrotter och tack vare detta har vi ett stort nätverk och redan upparbetade relationer med marknadsledande företag som gör det möjligt för oss att utveckla den kommersiella sidan för hockey spelare – något som tidigare inte varit speciellt vanligt.

Att konkurrensklausulen är borta, det vill säga att agenterna får kontakta andra agenters klienter har gjort att arbetet med att hitta nya klienter fortgår året om. Nina Wennerström är förstås en av huvudpersonerna när företaget rekryterar en ny spelare. Här berättar hon vad Wesport kan locka med.

– Jag har byggt upp en Wesport hockey organisation och har idag ett fantastiskt team med mig och vi alla inspireras i vårt dagliga arbete av våra klienter som jobbar hårt och målmedvetet för att nå sina mål. Som hockeyspelare har du en intensiv och ofta ganska kort karriär – i jämförelse med ”vanliga” civila karriärer. Vi hjälper våra klienter att maximera sina karriärer. Både den sportsliga såväl som den kommersiella prestationen. De ska ge allt på isen. Vi ger allt utanför. Idag och imorgon, säger hon och fortsätter:

– Vi jobbar väldigt nära vår tunga NHL partner ”The Sports Cooperation” som representerar över 40 NHL-spelare vilket gör att våra unga killar är i bästa möjliga position inför draften. För våra mer etablerade klienter har vi även nära samarbeten inom KHL och NLA och för de spelare som ser slutet av karriären är vi ett intressanta alternativ då vi också hjälper dem med vad de kan göra efter karriären och utnyttjar vårt unika nätverk och vårt nära samarbete med näringslivet, säger hon. 

Den nya regeln innebär också bättre stämning mellan de olika agenterna. 

– Den är mycket bättre nu när konkurrensklausulen till slut togs bort. Jag var ju en mycket stark motståndare till den då jag menade att konkurrens utvecklar alla i branschen och att agenter inte ska vara skyddade mot konkurrens när spelarna inte gör något annat än att konkurrera och leverera, berättar hon. 

Vad är det svåraste med jobbet?

– Att få till kommersiella samarbeten för hockeyspelare. För att få till detta krävs det att agenten lägger ner mycket tid, engagemang, samt har nära relationer med näringslivet och ett flertal dialoger med intressanta företag.  Det har inte varit så vanligt bland svenska hockeyspelare, trots att vi har så många spelare som är bland de bästa i världen, och om jag jämför hockeyn med tennisen så är det som dag och natt, säger hon och fortsätter:

– I tennisen så är det ett krav på agenten att även jobba mycket med detta, inte främst pga intäkten det genererar utan framförallt för att spelarna är måna om att bygga sitt personliga varumärke genom att synas i rätt sammanhang, få positiv exponering och därmed maximera sina idrottsliga karriärer vilket möjliggör att spelaren också har fler alternativ och valmöjligheter efter den aktiva idrottskarriären då en ny spännande karriär kan ta över.

Gör man inte det finns det risk för depression, enligt Wennerstöm.

– Annars skapas lätt en tomhet hos spelaren efter karriären vilket kan leda till att spelaren mår väldigt dåligt och har svårt att finna meningen i tillvaron då adrenalinet och utmaningarna är borta och telefonen har tystnat. Vi vill på ett ganska tidigt stadium inspirera våra klienter, förstå vad de är intresserade av även utanför rinken, hjälpa dem bygga deras personliga varumärke och visa dem alla spännande möjligheter livet kan bjuda på även efter karriären i form av media uppdrag, samarbeten med start ups eller med mer etablerade varumärken, välgörenhetsprojekt, ambassadörsuppdrag, och så vidare, säger hon. 

Slutligen, vad är det sjukaste du varit med under dina år som agent?

– En middag i Östeuropa med en oljekung, hans fyra call girls och två livvakter. Hotellet de bokat in mig på visade sig därtill vara en bordell. Chauffören som mötte mig och körde dit sa ”Ah, we thought you were a Mr Wennerström”. Det blev ingen affär om man säger så. 






Dela artikel




.
.
.




Ansvarig utgivare: John Falck
© HockeyNews.se


Till toppen av sidan
expand_less
.
.
.
.