SHL presenteras av:
BAUHAUS bygger svensk ishockey
Det blåser en förändringens vind i Djurgårdens organisation. Den nya vd:n Thomas Kraft har tagit över efter den mångåriga vd:n Jenny Silfverstrand, som numera har toppjobbet på SHL.
Coronapandemin har tvingat SHL-lagen att spela inför så gott som helt tomma läktare under nästan hela säsongen.
– Tittar vi rent ekonomiskt så är det inget att sticka under stolen med att vi precis som alla våra kollegor har ett jävligt utmanande år, säger Thomas Kraft till HockeyNews.se.
Djurgårdsdirektören inser att det hade varit enormt tufft utan det statliga stöd som idrotten har fått. SHL har fått dela på omkring 170 miljoner kronor för intäktsbortfall fram till november 2020.
– Vi ska nog vara väldigt tacksamma som bransch, ödmjuka för det stöd vi har fått. Det är i alla fall vår inställning. Det är många verksamheter runt omkring oss som inte har fått i närheten av det stödet. Trots allt, tufft eller inte, så har vi blivit förskonade, säger Kraft.
Men även 2021 är ett tufft år ekonomiskt eftersom restriktionerna ligger fast och ingen vet hur det blir till hösten ännu. Inte heller vet man hur det blir med statligt stöd framöver.
– Det är ingenting vi litar på framöver utan det betyder att vi också måste se över vår kostnadskostym. Vi måste fortsätta, vilket vi har jobbat med i den ekonomiska effektiviseringen, att när vi kommer igenom corona att vi har en kostym som vi tror vi klarar av att bära. Delvis med det som skäl har vi gjort en del organisatoriska förändringar.
Hur mycket pengar i stöd har ni fått i konkreta termer?
– Jag skulle vilja avvakta med den definitiva summan rent offentligt innan året är slut och vi ser vad totalen blir. Men det jag kan antyda är att vi har en enormt stor andel stöd som gör att vi klarar att gå runt som vi gör idag, från statliga stöd, det är tiotals miljoner-nivåer.
LÄS MER: Djurgårdens vd om nutid och framtid – så är läget i arenafrågan
Det statliga stödet till Djurgården och SHL-klubbarna är för att lindra smällen efter uteblivna publik- och restaurangintäkter. Foto: Bildbyrån.
Djurgården är mitt uppe i att genomföra organisatoriska förändringar, vilket Aftonbladet var först med att berätta.
– Även före min tid har man haft en idé om att öka sin kommersiella förmåga som organisation och med också förbättra vår position, att ha en trupp som lönemässigt kan konkurrera på den övre halvan av övriga kollegor i branschen, men också skapa en hållbar organisation. Det är ett arbete som påbörjades även under Jennys (Silfverstrand, förra vd:n) tid. Med mitt intåg, coronas inverkan och våra uttalade mål från styrelsen som jag har fått med mig och som är att fortsatt vara en ledande förening och tävla om de ädlaste medaljerna år till år så behöver vi öka vårt värdeskapande utåt sett, säger Thomas Kraft.
Han vill att Djurgården ökar arenaupplevelsen vilket har lett fram till en omfördelning av resurserna i klubben. Medieavdelningen blir outsourcad.
– Vi har tidigare haft en dedikerad kommunikationsavdelning som har jobbat mycket med just kommunikation och rapportering, som inte har haft uppdraget, och heller inte etablerats därefter, att vara mer kommersiellt stöttande utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Så det vi gör nu är att vi bygger om hela den avdelning och tar in en ny extern part som jobbar tätt och integrerat med oss precis som vi har på delar av andra funktioner på delar av försäljningssidan och ger oss den möjligheten och flexibiliteten. Den stora förändringen är att hela vår nuvarande kommunikationsavdelning kommer frånträda sina tjänster under en övergångsperiod samtidigt som vi tillför en ny kommersiellt inriktad och skulle jag säga framtidssäkrad marknadsfunktion, säger Kraft.
Han beklagar den drastiska åtgärden, men anser den vara nödvändig.
– Någonstans är det alltid tudelat för det är människor, kollegor och vänner som påverkas. Vi känner oss väldigt övertygade, både med styrelsen och ledningen att den väg vi nu har slagit in på och de förändringar vi gör är det bästa för Djurgården. Ett naturligt steg i vår utveckling, att fortsätta vara ledande inom svensk ishockey. Ska vi vinna SM-guld och tävla om de medaljerna på isen så behöver vi också vara vässade på den administrativa sidan, att klara av de utmaningarna där på ett bättre sätt.
Djurgården var i final 2019, men vann sitt senaste SM-guld 2001. Foto: Bildbyrån.
Hur kommer kommunikationen till era supportrar och medlemmar att fungera framöver?
– En del i den nya marknadsfunktionen blir ett hundra procent fortsatt kommunikation om spelare, arenaupplevelsen, matchrapportering, före, under och efter matchen i allra högsta grad, men kan förhoppningsvis ge ytterligare stöd när vi får börja sälja biljetter igen och skapa upplevelsen för vår fanbase, men inte minst bli en än bättre partner till våra affärspartners och våra gemensamma göranden i fokus, säger Thomas Kraft.
Hur har ni klarat er likviditet under pandemin?
– Hatten av till styrelsen och tidigare ledning som under många år har rätat ut Djurgårdens ekonomi. Vi har tagit ett stort ekonomiskt ansvar under många år. Man har gjort helt rätt val att skapa en livskraftighet, för nu när pandemin slår till som den gör så står Djurgården, som vi ändå har gjort i 130 år, kvar med båda fötterna på jorden. Man har varit jäkligt försiktig, noggrann och planerande med ekonomin så ja, vi klarar ekonomin i år på ett tryggt sätt, och likviden.
Här hittar du samtliga tre delar i intervjuserien:
Del 1: Djurgårdens vd om nutid och framtid – så är läget i arenafrågan
Del 2: Djurgården gör om i organisationen – därför sägs personal upp
Del 3: Flera spelare hamnar i kläm när Djurgårdens nya lönebudget sätts
***
Gillade du artikeln? Värd en kaffe – för en månads läsning? Swisha till 123 529 7163.
Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.
SE ALLA MATCHER – HALVA PRISET. 50% rabatt TV4 PLAY SPORT TOTAL. Spara 274kr! Säg upp när du vill.