SHL presenteras av:
BAUHAUS bygger svensk ishockey
Med ett genomsnitt på 6 457 åskådare per match var det Leksands IF som lockade mest publik på SHL-matcherna 2019/2020.
På bortaplan, alltså.
Det har fått Leksandsordföranden Claes Bergström att kläcka en idé.
– Något som vi kommer att börja med nästa år, för om man kollar på vår fanskara, så finns de ju runtom i hela Sverige. Vart än jag har kommit den här vintern så är det Leksands halsdukar, mössor och tröjor och flaggor. Det spelar ingen roll om vi har varit i Skåne eller långt uppe i Norrland, säger Bergström till HockeyNews.se.
Han fortsätter:
– Vi kommer att ta ett initiativ nästa säsong där ordförande, vd och sportchef träffar supportrar på plats. De som inte har möjlighet att ta sig till Leksand. Vi har väldigt många supportrar som aldrig har varit och kollat på hemmamatcher utan de följer oss och kommer när vi är i deras stad.
LÄS MER: Leksandsbasen om den skakiga tiden: "Alla hade valt kvalet"
Claes Bergström kommer att ta med sig vd:n Andreas Hedbom och general managern Thomas Johansson för att möta fansen långt utanför Dalarnas gränser.
– Då kommer det bli lokaler utanför arenorna före match. De får möjlighet att ställa frågor till, ofta är det den sportsliga ledningen som är mest intressant, och de kan göra det i en miljö där de bor. Det har vi börjat prata om och fått feedback och folk tycker det är jättekul att det inte bara är på ett årsmöte som man kan ställa frågor utan vi ska vara väldigt tillgängliga som klubb, för både kritik och beröm. Det verkar som folk gillar det. Nästa säsong kan det bli fyra, fem, sex nedslag på bortamatcherna. Det ska bli jättekul, säger Claes Bergström.
Leksandsjubel i mitten av januari 2020. På bortaplan i Oskarshamn. Foto: Bildbyrån.
Thomas Johansson är med på noterna.
– Dialogen med supportrar är något som Claes brinner väldigt mycket för. Och jag tycker också att den är jätteviktig och jag tycker att vi i Leksand försöker vara rätt transparenta jämfört med många andra klubbar. Vi vill hålla uppe det även om vissa saker kanske vi inte kan dra upp publikt, säger Johansson till HockeyNews.se.
– Men det vi känner är ändå att vi kan ge våra supportrar runtom i Sverige. Om vi ger det genom vårt eget medium eller gör det vi att vi är på plats på bortamatcher och där möter upp, så absolut. Jag tycker det är jättebra.
LÄS MER: Leksand jobbar på under värvningsstoppet: "För dialog med spelare"
Thomas Johansson berättar att han och klubben redan har gjort en hel del på hemmaplan i Dalarna.
– Vi åkte runt förra året på någon sorts ”LIF on tour” där vi var i Älvdalen, och vi var i Malung och vi var i Orsa. Vi var runt och folk fick komma och ställa sina frågor och vi visade att vi finns till. Leksand är en förening där det är lite kultur och jag gillar det.
– Jag gillar att ha en dialog så länge det är en sansad dialog och man inte kastar skit på varandra utan en öppen och ärlig och rak dialog där man kan ha olika åsikter. Då skapar man inte frågetecken utan utropstecken och då får man det oftast lite lugnare, säger Leksands general manager.
***
Riktigt bra? Värd en hamburgare – för en månads läsning? Swisha till 123 529 7163.
Allt på Hockeynews PLUS för bara 69kr. Skaffa PLUS. Säg upp när du vill.
SE ALLA MATCHER – HALVA PRISET. 50% rabatt TV4 PLAY SPORT TOTAL. Spara 274kr! Säg upp när du vill.