HockeyNews
PLUS

Publiken bakom Djurgårdens vinst

(3099) Djurgårdspubliken
Andreas L Eriksson/Bildbyrån

Publicerad: 1 juni 2018

FacebookXWhatsApp

Djurgården var på väg mot ett ekonomiskt minusresultat trots att laget blev tvåa i SHL.
Men tack vare publikdraget på Hovet och i Globen under SM-slutspelet kommer Djurgården att gå med vinst.
– Vi är på rätt väg både sportsligt, ekonomiskt och affärsmässigt, men det finns jobb att göra, säger ordföranden Kaarel Lehiste.

SHL i samarbete med Nordic Bet

Djurgårdsordföranden Kaarel Lehiste tar emot HockeyNews.se under lunchtimmen på sitt kontor som ligger på gångavstånd från Globen och Hovet.
Han slår sig ner inne i ett ljudisolerat konferensrum och får för ett ögonblick något belåtet i blicken. För en stund kopplar han bort jobbet och kliver in i Djurgårdsbubblan där han formligen stortrivs.

– Hade någon i början av säsongen sagt att vi skulle åka ut i semifinal mot Skellefteå så hade jag tagit det alla dagar i veckan, men den där fredagskvällen i Skellefteå var jag inte lycklig, säger Lehiste om 6-2-förlusten i den sjätte semifinalen som satte punkt för en succéartad Djurgårdssäsong.
Typiskt nog fredagen den 13:e.

– Det var en bra säsong. Vi tog ett steg i år och vi försökte ta ett steg året innan och där fick vi en grymt tung start. Efter det har vi kanske tagit flera steg och börjat visa åt vilket håll vi vill uppföra oss, hur vi vill spela och uppträda och nu gäller det att ta det vidare, säger Kaarel Lehiste beslutsamt.

Inför kommande säsong blir spelaromsättningen ganska stor till viss del som en konsekvens av den starka prestationen av spelare och coacher.

– Det är som det är i den här branschen. Till i år hade vi nästan hela laget intakt och fick in några pjäser. Nu byter vi lite mera och det är svårt. Det är business. Alla försöker bygga lag och det blir ekonomi till slut på nåt sätt.

Kaarel Lehiste är vass på siffror. Djurgården blev trea i SHL:s publikliga med ett snitt på 7 169 åskådare. En ökning med 180 personer jämfört med året före. Snittet var rätt bra, men det kunde, ja det borde väl ha varit bättre med tanke på den sportsliga framgången.

– Vi gick in i slutspelet med ett underskott från grundserien gentemot det vi hade budgeterat. Vi tog igen det i slutspelet.

Det kan man lugnt säga. I SM-slutspelet snittade Djurgården 9 028 åskådare och det gungade och kokade både på Hovet och faktiskt även i Globen. Djurgården lockade 54 165 personer till sina sex hemmamatcher. Svenska mästarna Växjö drog 38 737 åskådare på sina sju matcher i Vida arena, så visst har Djurgården en mäktigare kapacitet.

Publikdraget gjorde också att Djurgården vände ett hotande minus till en ekonomisk vinst.

– Vårt koncernresultat kommer att bli en knapp miljon plus, efter skatt, säger Kaarel Lehiste.

Är ni nöjda med det?

– Vi är väl nöjda med det sett till hur det gick fram till jul. Men det är klart, vi vill betydligt mer både på publik- och företagssidan. Företagssidan ökade året som gick och kommer att öka året som kommer. Publiksidan ökade året som gick, men vi skulle vilja ha en brantare ökning totalt sett, säger Lehiste och fortsätter:

– Vi kommer att leva kvar på Hovet tre-fyra år till. Vår ambition och vår vision är att ha Hovet utsålt 26 hemmamatcher. Det skulle vara nånting. Jag har läst nånstans i media att det finns journalister som säger att SHL-klubbarna skiter i publiken beroende på att de får in mer pengar från medieavtalet. Men det är inte sant. Det är fullständig lögn. Det finns inte en SHL-klubb som inte tar publiksidan på fullaste allvar och försöker skapa mer publikintresse. Man får inga medieavtal om man inte har publik på läktaren. Det finns ingen som har sagt att vi skiter i publiken. Tvärtom. Publiken är högprioriterad hos alla klubbar.

Frågan är då om man tar tag i publikfrågan på rätt sätt. Färjestad har gjort den mest uppseendeväckande uppryckningen och har efter ett antal svåra år förstått sin publik och har fått folk att återvända till Löfbergs arena vilket lyft hemmasnittet (7 233) till SHL:s näst bästa efter Frölunda (9 667).

Berömmer Färjestad

– Färjestad har gjort en fantastisk vändning i år och fått ett uppsving som är otroligt. De har gjort det riktigt bra och jobbat ganska målinriktat med att försöka driva folk från hela Värmland till arenan och det har de lyckats bra med och fått ett genomslag i år, säger Kaarel Lehiste utan att låta avundsjuk.

– Alla klubbar får göra sin analys. Vi bygger väldigt mycket på att vår stämning är vår kortsida. Det innebär att vi inte har så mycket musik eller så om man ska jämföra med en NHL-stämning utan vi siktar på hur vi ska bygga vidare på stämningen utifrån vår kortsida.

Djurgårdsfansen skapar den erkänt bästa stämningen i SHL. Mycket tack vare den råa akustiken på slitna, men ändå genuint häftiga Hovet.

– Jag tror att vi har hockeynördarna på plats. Det vi behöver göra, och det jag tror Färjestad har lyckats med, är att hitta en ny publik. Det är Växjö bra på också och flera andra klubbar som kan paketera en arena på ett väldigt bra sätt där de har många möjligheter med restauranger och utskänkning. Hovet är lite begränsat om man ska uttrycka sig på ett milt sätt runt det hela, säger Lehiste och skruvar lite på sig under intervjun.

– Kommer du in som vanlig publik och inte är VIP har du korv och ganska dålig hamburgare och numera pizza. Det skulle behöva förbättras för det ska inte behöva ta 18 minuter, en periodpaus, för att få tag i en kopp kaffe.

Går det att göra något?

– Ja, vi är övertygade om att det går att göra någonting och det borde vara en win-win för alla vill sälja mera. Det är en av de högprioriterade frågorna vi har med Stockholm Live. Att få in mer publik, att sälja mera och ha bättre evenemang runtom arenan. Själva arenarummet är oftast väldigt bra med bra stämning.

Djurgården genomförde en nyemission under säsongen vilket inbringade nya friska pengar i klubben.

– Den gav netto ungefär 13 miljoner och det adderar vi till det egna kapitalet så i dag har vi då ett eget kapital i koncernen på runt 22-23 miljoner kronor, vilket känns bra. Vi har väl inte för avsikt att spendera de där pengarna i ett hugg utan vi ser det som en reserv att kanske kunna spänna bågen lite hårdare. Om vi hade budgetmarginaler på x antal procent förut så kanske vi har lite färre procent på budgetmarginaler nu. Men vi är försiktiga. Vi vet var vi kommer ifrån, och jag vet det definitivt som har suttit i det här i 16 år och vet hur det ser ut när det är tunga aprilnätter hur man ska reda ut det hela. Dit vill jag inte tillbaks.

Kaarel Lehiste anser att det hyresavtal som Djurgården har idag är bra och han menar att det är relativt dyrt att äga och driva en egen arena.
– Efter att ha jobbat med och förhandlat om det i 16 år tycker jag vi har kommit till en punkt där vi har ett bra hyresavtal. Men vi måste bättre på det runt omkring med utskänkning, kortare köer, snabbare service och bättre utbud till gemene man, inte bara till VIP.

Lehiste känner sig trygg med att Djurgården verkligen kommer att få flytta in i en hockeyanpassad Globen när renoveringen med höj- och sänkbart tak och läktare närmare isen väl är gjord.

– Sen återstår att lösa vår träningssituation och jag hoppas vi kommer i mål med den i alla fall under kommande bokslutsår.

Vad finns att berätta där?

– Inte så mycket mer än att det pågår diskussioner. Vi håller på med lite utredningar och tittar på olika alternativ.

Då är inte Hovet första prioritet?

– Grundkonceptet är att det är två rinkar under Hovet. Sedan får man titta om det finns något som är bättre som går att lösa.

I era diskussioner med fansen har de då framfört några önskemål?

– Det är något som pågår. Organisationen håller på att ta in de synpunkterna. Det är inte helt sammanställt så jag har inte det senaste.

Djurgården gjorde från och med den 1 maj om i sin organisation i och med att den tekniske sportchefen Thomas Johansson, som arbetat fram och utvecklat den framgångsrika spelidén, inte nådde en lösning om att jobba vidare i klubben.

Nu är Joakim Eriksson ensam sportchef medan Tobias Pehrsson har tagit över efter Johansson och fått titeln utvecklingsansvarig.

– Från styrelsen sa vi att vi gjorde fel från början. Vi kan inte ha två chefer. Man har en chef som är ansvarig. Du kan inte vara chef över en spelidé utan du är ansvarig för en spelidé. Utifrån det gav vi organisationen ett uppdrag att förändra arbetsbeskrivningen och sedan så tyckte väl inte Thomas att den blev riktigt som han ville ha den och tackade nej till att fortsätta hos oss. Men både Thomas och vi får göra det bästa av situationen och se till att vi båda utvecklas.

I och med Djurgårdens framgång i SHL är laget klart för Champions Hockey League i höst. Kaarel Lehiste bedyrar och betonar att CHL är viktigt för Djurgården, som blev Europmästare på tidigt 1990-tal.

– Vi klubbar som spelar CHL vill verkligen vara bäst i Europa och det vill vi visa. Vi tror också att det här är en utveckling för hockeyn att bredda den. Vi ser på Schweiz som har stuckit fram och har bra klubbverksamhet, tar fram juniorer och har en hel del NHL-spelare som kommer därifrån. Kan Europa fortsätta att utvecklas är det till gagn för hockeyn, säger Djurgårdens ordförande.

Här hittar du de senaste SHL-nyheterna

Allt nytt innehåll på Hockeynews PLUS för bara 69 kr! Skaffa Hockeynews PLUS

JUST NU: TV4 Play+ på köpet! (värde 118 kr)