Annons


Häftig show utlovas i Scandinavium


5 februari
Ett fullsatt Scandinavium väntar i kvällens CHL-final mellan Frölunda och München. Då utlovas en häftig introshow för publiken. 
– Det är en ny standard som sätts, både för CHL men även för hockeyn i stort, säger CHL:s pressansvariga, Monica Reinhard. 
Annons

Det tog inte lång tid från det att biljetterna släpptes till dess att de sålde slut. Årets CHL-final mellan Frölunda och München i Scandinavium kommer att spelas inför fullsatta läktare, med en publikkapacitet på 12 044 åskådare.

– Det är stort, även jämfört med tidigare finaler. Alla våra tidigare finaler har också varit slutsålda, men de har spelats i arenor för 6 000-7 000 åskådare och nu har vi 12 000, säger CHL:s pressansvariga, Monica Reinhard.

Även om det är publikrekord för finalen i CHL, så kvarstår dock det totala rekordet från säsongen 2016/2017. Det var matchen mellan Bern och Sparta Prag som lockade ca 14 500 åskådare. Reinhard menar dock att det här blir någonting helt annat.

– Självklart är det så att om man ser till hela eventet ikväll, så kommer det bli en ny dimension för oss.

En del av den nya dimensionen lär bli en häftig upplevelse för publiken på plats.

– Vi kommer att ha en introshow femton minuter före matchen börjar. Vi kommer att ha specialeffekter och video. Det är verkligen värt att se. Redan förra året var folk imponerande av introshowen och nu har vi försökt göra den ännu bättre. Det är en ny standard som sätts, både för CHL, men även för hockeyn i stort.

– Det är lite svårt att förklara, man måste se det. Det kommer att vara något speciellt för de som är på plats i arenan. Det skiljer sig en del från hur vi gjorde förra året, den här gången är det speciellt för just den här finalen.

Utöver introshowen kan publiken, både på plats och hemma i tv-soffan, vänta sig en interaktiv upplevelse.

– Vi har 22 olika kameror som kan gå upp och ner över isen och filma i olika vinklar. Vi kommer också att ha hjälmkameror och ljud på domarna, så att fansen kan höra dem i sändningen och i arenan. Dessutom har vi kameror i omklädningsrummen, vilket vi inte har haft i de andra CHL-matcherna. Vi brukar ha hög standard på alla våra CHL-matcher, men till den här matchen har vi adderat en del saker för att göra upplevelsen bättre då matchen sänds i så pass många länder.

Intresset för finalen stannar inte bland göteborgarna. Det mediala intresset från Tyskland har nämligen varit förvånansvärt stort.

– Vi var tvungna att korta ner tiden för ackreditering, på grund av det stora intresset. Väldigt många tyska journalister har ansökt om att få vara på plats. Totalt lär det komma mellan 50 och 60 journalister. Det är väldigt mycket om man jämför med våra tidigare finaler, avslutar Monica Reinhard. 


Annons